Weet iemand wat de oorzaak is van gebraste huid aan de handen/vingers?

Mijn moeder heeft al een tijdje last van enorme jeuk en builtjes op haar handen/lichaam ook zijn haar handen enorm geïrriteerd, zie foto. Heeft iemand dit ook gehad en wat kan dit zijn?

Picture for question
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Wat zegt de huisarts er van?
Pieterke
een jaar geleden
Het kan een allergische reactie zijn op bijv. (een ander) wasmiddel, douchegel etc. etc. maar je moeder kan beter even naar de huisarts gaan om er naar te laten kijken.
jc54
een jaar geleden
Dit kan het gevolg zijn van onbeschermd in poets/was-water met egressief ontvettend middel.
Vooral wat oudere mensen, die van zichzelf al een droger huid hebben, kunnen dan last krijgen van droge barstend huid.
SingingCoyote13
een jaar geleden
het blijkt bij mij dat bepaalde shampoo of badkamer en oven/keuken reiniger (spray flacon) iets verglijkbaars kan veroorzaken zelfs als ik handschoenen aanheb bij reinigen ermee. kan wel weken duren daarna.
Pedro2233
een jaar geleden
Mijn moeder heeft het inmiddels al 6 maanden en heeft ook jeukende rode bultjes over haar lichaam heen met name haar benen en armen en bij haar lippen begint ze ook schilfertjes te krijgen. De huisarts zegt het niet goed te weten wat dit is. Ze krijgt regelmatig crème mee, maar helaas blijft ze de klachten ervaren wel helpt het een beetje tegen de jeuk.
Amadea
een jaar geleden
Vreemd dat de huisarts dan niet doorverwijst naar een huidarts.
Pieterke
een jaar geleden
Je moeder kan om een verwijzing vragen naar de dermatoloog.
Pedro2233
een jaar geleden
Dankje, maar ze is al bij een dermatoloog geweest en daar krijgt ze ook meerdere crèmes om de 3/6 weken. Ik heb de foto geplaatst omdat we willen weten of iemand dit herkent en raad weet.
Pieterke
een jaar geleden
@Pedro2233: Heeft je moeder weleens uierzalf geprobeerd? Dat is een heel erg vette zalf. Als ze die gebruikt kan ze dan het beste er een zgn. apothekers handschoentje over aantrekken zodat het goed kan intrekken. Als het ingetrokken is kan het handschoentje weer uit. Je hebt ook uiercrème maar de zalf is vetter en werkt daardoor beter.

Antwoorden (1)

Weten natuurlijk niet. Wel een vermoeden. Misschien een nikkelallergie/nikkelbelasting. Nikkel kan je via verschillende bronnen binnen krijgen of ermee in contact komen, zoals voeding, roken, potten en pannen, sieraden, breipennen enz.
Zou ze een allergietest en bloedonderzoek voor kunnen doen.
Als het inderdaad om nikkel gaat, bronnen van nikkel verminderen. Sommige kan je vermijden. Verder lichaam ontgiften.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden