Waarom krijg je wit haar nadat je kaal bent gaan?

Ik ben laatst voor een weddenschap glad kaal gegaan. Maar sinds dien zit er een dkkke witte pluk in mijn haar. Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik kaal ging en ik weet nog steeds niet wat die witte plek is.

LeonardN
een jaar geleden
Je lijkt er 100% van overtuigd dat de witte vlek een gevolg is van het kaal gaan, maar ik zie dat nog nergens uit blijken. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/PoliosisCircumscripta.htm
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@LeonardN
Het kan... ik het het in mijn omgeving van nabij meer zien gebeuren dat haar totaal veranderd terug komt na het kaal worden. (zij het na een chemo-behandeling, wat natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken is met dit geval.) Toch heb ik er vaker van gehoord. Het kaal scheren van het hoofd is dan de trigger. Maar dat heb ik niet uit de eerste hand. Maar de kans is inderdaad best groot dat het gewoon toeval is dat het na het scheren plots opvalt dat een witte lok ontstaat, of groter is geworden.
LeonardN
een jaar geleden
@Oze
Heb nog meer zitten zoeken en wellicht is er toch meer te zeggen voor wat de vrager denkt, dan ik in eerste instantie dacht. Zit nu met de volgende gedachtestroom: Vrager had al een bepaalde ziekte, haarscheren triggert een ontstekingsreactie die met die ziekte samenhangt, ontstekingsreactie van die ziekte zorgt voor witte vlek. (Zo kan scheren van haar een enorme reactie opwekken bij bijvoorbeeld psoriasis.)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@LeonardN
Wat ik her en der zo lees.... wat jij schrijft klinkt niet onmogelijk. Maar of dàt het is, of toeval... ? Daar zal een arts, die de patiënt ziet, wellicht uitsluitsel over kunnen geven. Ik vermoed overigens dat het de vragensteller ook niet helemaal gaat over de vraag of het scheren een oorzaak is, maar meer de vraag waar hij last van heeft en of er wat aan te doen is ?
Amadea
een jaar geleden
De vraag gaat heus niet in het algemeen op. Beter schrijf je: "Waarom heb ik een pluk wit haar gekregen nadat ik - vanwege een weddenschap - mij kaal heb laten scheren?".

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat je een beginnende vorm van Vitiligo hebt die na je kaal gaan prominenter is geworden.
Hoewel de witte vlekken heel karakteristiek zijn voor vitiligo zijn er ook nog andere huidziekten die voor veranderingen in de pigmentatie zorgen.

Vitiligo kenmerkt zich door het ontstaan van witte plekken. In veel gevallen zijn deze het beste te zien onder black light, door dermatologen een Wood’s lamp genoemd. Toch is het niet altijd even eenvoudig om een diagnose te stellen.
In de eerste plaats kunnen vitiligoplekken soms niet wit, maar lichtbruin, oftewel gehypopigmenteerd zijn. We zien dit soms bij mensen met een heel donkere huidkleur, maar ook wel bij patiënten met een beginnende, zich uitbreidende vitiligo. Plekken zijn dan deels wit en deels gehypopigmenteerd. De kenmerkende verdeling van de vlekken over het lichaam is dan behulpzaam.
Soms is er sprake van andere huidziekten die met hypo- of depigmentatie gepaard gaan.

Voor meer info: zie bron.
Toegevoegd op 15 juni 2022 07:23: bron