Kun je opgezwollen tenen krijgen door een reactie op ve-tsin?

Ik heb enkele dagen geleden voor het eerst sinds jaren chinees eten van de afhaal chinees gegeten. Ik doe dit niet meer omdat ik eens een allergische reactie kreeg (een blaas ter grote van een 2 euromunt) op mijn wang. Bovendien voelde ik me nooit echt lekker na het eten. Omdat het een feestje was heb ik het toch weer eens geprobeerd. Ik voelde me prima. De volgende dag kreeg ik jeukende tenen op mijn rechter voet. Daarna begon mijn middelste teen op te zwellen en er kwam een grote blaar onder de teen. Volgens de huisarts komt de zwelling door de blaar. Maar ik had eerst de opgezwollen teen. Is het mogelijk dat mijn teen opzwelt door een allergische reactie op ve-tsin?

1.2K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Mononatriumglutamaat (ve-tsin) wordt beschouwd als een veilig voedingsadditief door zowel Europese Autoriteit voor voedselveiligheid.
Ondanks het bovenstaande is MNG regelmatig in relatie gebracht met ziektesymptomen. Hiervoor is onvoldoende bewijs, of er is inmiddels het tegendeel van bewezen.
Een voorbeeld van een product dat dikke voeten en dikke enkels kan veroorzaken is zout. Dit zat misschien ruimschoots in je Chinese eten.

Zoals de huisarts constateerde, is de oorzaak van de zwelling waarschijnlijk een blaar. Drukblaren ontstaan meestal door langdurige of hevige wrijving van de huid. Het meest komen wellicht blaren op de voeten voor, die veroorzaakt worden door hetzij verkeerd zittende (of nieuwe, niet ingelopen) schoenen, hetzij door een lange wandeling.
SimonV