Wat zou deze uitslag op mijn vingers kunnen zijn?

Ik heb al ruim twee maand deze uitslag op mijn vingers, zie bijlages. Ik ben hiervoor al bij de huisarts geweest (anti-schimmel creme gekregen, cremes met antibioticum erin), wat allebei niet werkte.

Daarna ben ik doorgestuurd naar de reumatoloog, waarbij ik getest ben op SLE (Lupus). Dit omdat het in mijn familie voorkomt. Uitslag was negatief.

Ik slik nu ruim 5 dagen de antibiotica Flucloxacilline (3x per dag voor 10 dagen lang) en ik merk nog nauwelijks verschil.

Ik laat dit uiteraard over aan het ziekenhuis en de doktoren, maar is hier wellicht iemand die dit herkent? Het zijn naar mijn idee geen winterhanden en/of fenomeen van Raynoud. Ik heb namelijk het extreem witte wat je daarbij ziet niet. Ik dacht zelf nog aan Fijt, waardoor ik nu deze kuur van Flucloxacilline heb gekregen. Echter nog weinig verbetering.

Toevallig iemand hier die dit eerder heeft gezien? Wat wellicht nog goed is om te weten:
- Het begon met slechts 1 vinger (middelvinger);
- Geleidelijk is dit naar al mijn vingers gegaan (rechterhand);
- Sinds twee weken zijn ook mijn linker ringvinger en pink aangedaan met dezelfde klachten;
- Klachten zijn met name felle roodheid, af en toe heel klein beetje jeuk en soms schilfering.
Plus, ik heb een tijdje veel klachten gehad in mijn vingers zelf (spieren/botjes). Die kon ik slecht bewegen en iedere beweging deed veel pijn. Dat is nu minder.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
9.7K
Amadea
2 jaar geleden
Mijn eerste gedachte is: té droge huid. Probeer eens of het helpt een paar nachten je handen in te smeren met een vette crème (en daarna dunne katoenen handschoenen aandoen, om je beddengoed niet vies te maken).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank Amadea! Ik heb dit inderdaad al vaak geprobeerd.. Soms is het ook - zoals nu - dat de schilfering compleet weg blijft en het simpelweg ontzettend (vuur)rood is. Er ontstaan ook vaak mini, rode vlekjes in mijn huid op mijn vinger.
Pieterke
2 jaar geleden
Ben je misschien een ander merk wasverzachter of wasmiddel gaan gebruiken? Ik kreeg zelf van wasverzachter roodheid aan mijn handen. Je kunt ook van sommige medicijnen uitslag krijgen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hi Pieter, dat ben ik ook goed nagegaan en er is niets veranderd, zelfs de huishoudelijke zeep op het aanrecht is hetzelfde gebleven. Raar hè. Verder slik ik ook geen andere of nieuwe medicijnen.. Het blijft gissen.. Zelfs de huisarts wist na meerdere bezoeken er geen raad mee, terwijl de klachten toenemen (namen).
Pieterke
2 jaar geleden
Soms krijg je pas na heel lang gebruik klachten. Denk aan bakkers die pas na vele jaren bakken bakkerseczeem krijgen. Misschien is het een idee om juist een keer iets van merk te veranderen.
Pieterke
2 jaar geleden
Misschien is het ook een idee om je handen eens met yoghurt in te smeren.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/59352-yoghurt-niet-alleen-om-te-eten-maar-ook-om-te-smeren.html.
IemandAnders
2 jaar geleden
Als je vaak met je handen in zeepsop zit en zo kun je vervelende handen krijgen is mijn ervaring. Mijn ervaring is ook dat als je vaak handcrème e.d gebruikt je handen dat "nodig" gaan hebben en dat het dan alleen maar erger wordt... Dan krijg je steeds meer de neiging om steeds meer te smeren maar als je daar dan niet aan toegeeft gaat het vanzelf over na een poosje. Nu zijn dat alleen mijn ervaringen en heb ik van de medische kant van de zaak geen idee. Veel succes!
Abo
6 maanden geleden
Hallo Daphwies, Ik heb dit ook, in de winterperiode. Het ziet er niet uit. Vingertoppen zijn bovendien gevoelig en er lijken kleine puntjes/ splinters in te zitten; wat niet zo is. Heb jij inmiddels een diagnose? Ik overweeg om binnenkort toch eens naar de huisarts te gaan voor onderzoek. Ik heb er alleen geen vertrouwen in dat er iets uit komt, en dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ben heel benieuwd of jij meer weet.

Antwoorden (1)

In afwachting van het ziekenhuis zou ik de huisarts vragen het als contact eczeem te behandelen. De huisarts zal je een zalf voorschrijven en je moet afstand houden van ALLE chemische middelen, onder andere, zeep, shampoo, afwasmiddel, haargel, lijm enz. Maar ook van planten en bloemen, rubberbestandsdelen en onedele metalen (sieraden).

Je moet ook voorkomen dat je huid uitdroogt. Water droogt de huid uit. Een droge huid is gevoeliger en geeft meer jeuk.
Baden of douchen: doe het niet te vaak (maximaal 2 of 3 keer per week) niet te warm (handwarm water, 37 graden, is prima) en niet te lang (maximaal 5 minuten).
De handen niet te vaak wassen en was alleen met water. Smeer de huid na het wassen direct in met die zalf.

Binnen 10-14 dagen moet je duidelijk verbetering zien.