Een gezwollen nek, hoe kan dat?

Sinds een paar dagen merk ik dat ik heel veel spanning heb op mijn schouders en nek, vooral aan een kant. Gister viel het me op dat mijn nek (onderaan) best wel wat dikker was geworden aan de kant waar ik de meeste spanning heb. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wat te doen als u een zwelling in de hals bemerkt?
Vóór de leeftijd van 40 jaar is een (onschuldige) ontsteking de meeste voorkomende oorzaak van een zwelling in de hals. Het is dan ook niet altijd nodig om direct naar de huisarts te gaan. Indien een zwelling langer dan 4 weken bestaat of als de zwelling steeds groter wordt is het raadzaam om uw huisarts te bezoeken. De huisarts zal dan besluiten of onderzoek door de KNO-arts noodzakelijk is.

Boven het 40e levensjaar is de kans dat een zwelling in de hals wordt veroorzaakt door een tumor groter. Indien ook nog risicofactoren voor het ontstaan van tumoren bestaan zoals roken en overmatig alcoholgebruik, is het raadzaam om versneld een zwelling in de hals te laten onderzoeken. Andere alarmsignalen zijn: onbegrepen gewichtsverlies (meer dan 10 % in 6 maanden) of nachtzweten. Ook is het noodzakelijk om een zwelling in de hals snel te laten onderzoeken als deze hard aanvoelt en/of niet pijnlijk is bij aanraken.