Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik niet op mijn linkerzij liggen met volle maag?

Als ik (te) veel heb gegeten, of (te) zwaar, en ik ga slapen, krijg ik last als ik op mijn linkerzij ga liggen. Ik voel dan duidelijk dat ik overvol zit, en het lijkt of ik elk moment last kan krijgen van oprispingen.

Zodra ik op mijn rug ga liggen, of op mijn rechterzij, of zelfs op mijn buik, verdwijnt het probleem.

Hoe komt het dat ik met volle maag in elke stand kan liggen, maar niet op mijn linkerzij?

Cryofiel
2 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat komt mogelijk door de plek waar de maag in je lichaam zit. De maag ligt aan de linkerkant van het midden. net boven het middenrif.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Slapen op je linkerzij is daarom gunstig voor je spijsvertering: het helpt voorkomen dat maagsappen terugvloeien naar de slokdarm en stimuleert de afscheiding van alvleesklierenzymen. Cryofiel zou dus bij liggen op de linkerzij juist geen problemen moeten hebben.
https://www3.aevitae.com/nieuws/2018/lekker-slapen-op-je-linkerzij/
Logischerwijs, volgens onderzoeksresultaten en mijn eigen ervaring zou het andersom moeten zijn. De zwaartekracht zal in je voordeel werken aan de linkerkant, aangezien je maag onder de slokdarm blijft, waardoor oprispingen moeilijker worden. Bovendien veroorzaakt liggen op de linkerkant refluxsymptomen die meestal enkel gasvormig zijn.
De enige oorzaak die ik kan vinden is dat er bij jou sprake is van situs inversus. Hierbij zitten bepaalde organen in de borstkas en buik aan de verkeerde kant van het lichaam.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding