Zijn dit terry nails of half om half nails?

Zie foto. Sommige nagels zijn aan eind rood

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (1)

Nee, dit zijn normale nagels.
Half and half nails of Lindsay's nails zijn systemische nagelafwijkingen, klinisch gekenmerkt door een witte kleur van de proximale nagel en een roodbruine kleur van de distale helft van alle nagels. De kleur verdwijnt niet onder druk en de configuratie verandert niet met de groei van de nagel. De verandering kan van invloed zijn op één of alle nagels van de vingers en tenen.
Half and half nails moet worden onderscheiden van Terry's nails, die er veel gelijkenis mee vertonen. Bij Terry's nails is het grootste gedeelte van de nagel helemaal wit en het uiterste randje van de nagel is bruin verkleurd of rood of roze. Bovendien zijn altijd alle nagels aangedaan bij Terry's nails.
Terry's nagels of Terry's nails duiden dus op het fenomeen waarbij alle nagels voor een groot deel wit verkleurd zijn met een rode, of roze, of bruine rand aan het eind van de nagel. Het kan een normaal ouderdomsverschijnsel zijn, maar het wordt ook frequent gezien bij mensen met leverziekten als levercirrose, maar ook bij hartfalen, een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) of diabetes.
SimonV