Is een CVA hetzelfde als een beroerte?

Zo niet, wat is het verschil dan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Vijf woorden met dezelfde betekenis: beroerte, cerebrovasculair accident (afgekort: CVA), vasculair accident, vaataccident, stroke.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties! Ik weet genoeg!

Het beste antwoord

Ja. De medische term voor een beroerte is Cerebro Vasculair Accident (CVA). De vrije vertaling is een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen.
Bij zo’n ongeluk (of ‘attaque’) gaat er iets mis met de bloedvoorziening naar je hersenen. Bij afsluiting van een bloedvat kan een deel van die hersenen te weinig zuurstof krijgen. Bij een scheuring van een bloedvat kan er weefsel kapot gaan. Hierdoor kunnen hersencellen in dit gebied doodgaan waardoor bepaalde hersenfuncties uitvallen.
Beroerte is een verzamelnaam voor verschillende problemen met de bloedvoorziening van de hersenen.
• herseninfarct: een bloedpropje sluit een bloedvat in de hersenen af
• hersenbloeding: een bloedvat in de hersenen barst open
• TIA: er is een kortdurende afsluiting van een bloedvat in de hersenen
Bij alle 3 krijg je uitvalsverschijnselen. Bij een TIA zijn deze verschijnselen tijdelijk.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Om het niet te deftig te maken: de juiste spelling is cerebrovasculair accident. Afgekort: CVA.
SimonV
3 jaar geleden
Dit heeft niets met deftigheid te maken. Het woord is bewust zo gespeld om duidelijk te maken waar de letters C, V en A vandaan komen.