Ik heb spiertrekkingen en steken met name in de rust. Waardoor komt het en wat kan ik er aan doen?

Dag allemaal,

Ik ben een jongen van 20 jaar oud. Heb last van steken, krampen en spiertrekkingen sinds mijn 14e. Het begon de eerste dag op vakantie in de nacht. Ik werd wakker met hevige steken bij het in- en uitademen. Dit deed enorm veel pijn. Gelukkig ging dit na een paar dagen weg. Echter merkte ik al snel dat ik ook spierktrekkingen en steken kreeg over mijn hele lichaam. Hier heb ik vooral last van in rust. Opvallend is dat het voor mijn gevoel telkens weer een andere plek is. Al zijn mijn ledematen het ergst. Paar jaar terug bij de kinderarts geweest. Die zei dat het te maken had met hyperventilatie en dat ik misschien een vitaminetekort had. Dit laten testen en heb toen vitamine voorgescheven gekregen. Deze nam ik keurig in en volgende zomer voelde ik mij wel wat beter. Ik doe HBO en ben een gedreven persoon die het beste uit zichzelf wil halen.
Ik hoopte de afgelopen jaren dat mijn klachten wel een keertje minder zouden worden. Dit is niet echt het geval en ik vind het lastig om ermee om te gaan. Als ik sport, en zolang ik beweeg (lopen of ledematen beweeg) heb ik er weinig tot geen last van. Ga ik in rustpositie, dus achter mijn computer, op de bank zitten of liggen dan krijg ik er weer last van. Het is enorm frustrerende, vooral vervelende pijn. Zit altijd met mijn handen te friemelen en benen over elkaar om pijn verminderenHeb naast de beschreven symptomen ook soms het gevoel alsof er een soort stroom door mijn voeten, of vingers loopt. Iemand weet hoe, wat

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ben je weer terug bij de arts geweest voor doorverwijzing en extra onderzoek?
Ivana
3 jaar geleden
Het meest verstandige is, terug naar de huisarts en een verwijsbrief vragen voor een specialist die hier een oplossing weet en een diepgaand onderzoek instelt. Ik denk niet dat je hier op de site veel wijzer zult worden. Je hebt recht op professionele hulp. Ik wens je succes en gezondheid!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, maar het dingetje is, is dat er op medisch vlak opzicht niks mis is met mij. Ik kan alles, doe alles. Alleen heb wel pijn. Deze is niet aanwijsbaar. Zegt de Huisarts ook, en aangezien het al 7 jaar aanwezig is verwacht ik niet dat het erger wordt. De klachten blijven gelijk, dus ja erg is het niet. Wel vervelend.
tinus1969
3 jaar geleden
Dus terug naar de huisarts en je niet lat afschepen. je hebt hier last van, dus moet er wat gebeuren. Je plaatst deze vraag niet voor niets.
tinus1969
3 jaar geleden
Suggesties om uit te zoeken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Restless_legs_syndrome
Vitamine B12 tekort.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dag Tinus, Iemand in mijn omgeving zei dat laatst ook van de restless legs. Ben trouwens al voor 3e keer bij HA geweest en nu doorverwijzing naar brainspa Zutphen. Er wordt dus iets aan gedaan. Dat is in iedergeval goed. Voel de pijn, die vooral brandend of stekend is vooral in mijn handen en benen, voeten als ik in rust ben. Spierkloppingen/trekkingen zijn irritant maar doen niet echt pijn, dus dat is tot daaraantoe.
Kan je bij restlegs legs ook pijn krijgen in je handen?? Het heet toch restless legs.! En niet overall body of arms haha. Excuus voor deze reactie maar goed... je begrijpt wat ik bedoel haha
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank Thomas,
Bedankt voor je reactie! Ik slaap prima en wordt er nog geen eens door wakker. Lijkt wel alsof ik mij dan overgeeft aan de pijnen....
Goed om te vermelden: ik rook, drink niet en gebruik geen drugs. Sport ook regelmatig.
Yoniva
9 maanden geleden
Hallo, wet je intussen wat het was/is?
Ik heb precies hetzelfde als jij in je verhaal..
Alvast bedankt!

Antwoorden (1)

Ik heb voor jouw wat opgezocht op internet.

Periodiek bewegende ledematen
Periodic limb movement disorder (PLMD)
Bij mensen die lijden aan de slaapstoornis ‘periodic limb movement disorder (PLMD)' maken de benen tijdens de slaap opeens heftige, schokkende bewegingen. Bij sommige mensen maken ook de armen plotseling buigende en strekkende bewegingen terwijl zij slapen. Dit gebeurt meerdere keren per nacht. Daardoor wordt iemand steeds wakker en kan er een chronisch slaaptekort ontstaan.

Oorzaak
De oorzaak van PLMD is niet precies bekend. Artsen denken dat deze in de hersenen of in het ruggenmerg ligt. Het is geen spierziekte. Mogelijk ligt de oorzaak in een tekort aan de stof dopamine op bepaalde plaatsen in de hersenen. Deze stof is van belang bij automatische bewegingen. Erfelijke aanleg en ijzertekort kunnen hierbij een rol spelen.
Behandeling
Als de klachten ernstig zijn, worden soms medicijnen voorgeschreven. Bijvoorbeeld als iemand overdag zo moe is dat die zijn werk niet goed meer kan doen. Deze medicijnen verhogen het dopaminegehalte in de hersenen. Daardoor verminderen de bewegingen met de benen en slaapt iemand weer beter 's nachts.

Leefregels
Patiënten kunnen zelf proberen iets aan de klachten te doen:
drink geen alcohol;
gebruik geen cafeïne;
stop met roken;
zorg voor voldoende beweging hoewel té intensief sporten de klachten kan verergeren.

Zie ook: Slapeloosheid
Alternatieve behandelingen
Sommige patiënten hebben minder klachten door massage, manuele therapie, podotherapie, acupunctuur of yoga. Echter is het effect van deze behandelingen niet wetenschappelijk aangetoond.

misschien kun je er wat mee