Hoe voorkom ik dat ik jaarlijks voor de fysiotherapie moet betalen? Ik heb een chronische code.

Goedendag,

Ik ben geboren met een lichamelijke beperking (cerebrale parese) en heb ik dus een chronische code voor de fysiotherapie. Ik gebruik geen medicijnen en ga 2x per week bij een fysiopraktijk die is aangesloten bij mijn zorgverzekeraar.
Desondanks moet ik dus toch elk jaar weer de eerste +-12 behandelingen zelf betalen totdat ik mijn Eigen Risico van €285 heb verbruikt. Daarna vergoedt mijn zorgverzekering de rest. Ik kreeg dit verhaal ook zo mee van mijn fysiotherapeut. Ik was in het eerste jaar onnodig aanvullend verzekerd voor de fysio, maar dat bleek dus niet nodig te zijn.

Op de site van de Rijksoverheid staat:
"Heeft u een chronische aandoening? Dan krijgt u fysiotherapie en oefentherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar."

Ik loop al 3 jaar bij deze praktijk, ben altijd voor hetzelfde behandeld en mijn eerste 20 behandelingen heb ik dus al gehad.
Waarom gaat dan toch elk jaar mijn Eigen Risico op aan de fysio? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt! Ik hoor het graag.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
crispy
3 jaar geleden
Dan betaal je niet voor de fysio, maar je betaalt het eigen risico dat iedereen heeft. Dat eigen risico geldt voor een veel breder pakket aan medische kosten, niet alleen je fysiotherapeut. Als je andere kosten zou hebben in januari waardoor je eigen risico wordt aangesproken, heb je dat deel van het eigen risico niet meer voor je fysio.

Antwoorden (1)

Dit zijn de regels die door de overheid zijn opgesteld (en die zijn natuurlijk over genomen door de zorgverzekeraars). Voor chronische aandoeningen gelden andere regels.
Maar het meest voorname is dat chronische behandelingen vanuit het basispakket vergoed worden. En alles wat vanuit het baispakket vergoed wordt, daarvoor wordt het eigen risico aangesproken.

Dit kan alleen anders opgepakt worden als de fysiotherapeut gaat frauderen (bijvoorbeeld door creatief om te gaan met behandelcodes). Dit zal een fysio dus niet doen.
Het alternatief is duurder.
Je kan aanvullend verzekerd zijn en vanuit de aanvullende verzekering de behandelingen betalen. Maar als je buten het pakket gaat, kost dit het particuliere tarief per behandeling (ca 50 euro per behandeling als het om gespecaliseerde fysiotherapie gaat). Afhankelijk van uw pakket worden de eerste 7 tot 30 behandelingen vergoed. Deze manier (met 2x per week behandeling) moet u zelf ruim 50 behandelingen zelf betalen. Via het eigen risico kost dit dus aanzienlijk minder.
Toegevoegd op 11 januari 2021 14:46: tekst