Waarom heb ik altijd koude voeten?

Vooral in de winter heb ik er last van: koude voeten. Vanaf het moment dat ik opsta moet ik sloffen of sokken aandoen, anders heeft mijn hele lichaam het koud. Als ik even buiten de deur ben geweest voor bijv. school of werk, dan heb ik er de rest van de dag geen last meer van. De volgende ochtend begint dit weer opnieuw. Is dit normaal? Waarom heb ik altijd koude voeten?

Het beste antwoord

DIABETES
Naast deze weinig specifieke algemene oorzaken (zie bron) kan DIABETES een rol spelen bij het verschijnsel koude voeten. Ongeveer de helft van de patiënten met diabetes vertoont na verloop van jaren afwijkingen in de aanvoerende slagaders van het been, met daardoor een verminderde doorbloeding van de voet. Ook kan diabetes gezorgd hebben voor de aantasting van de hartfunctie. Met als gevolg een verminderde pompwerking van het hart.

Vele oudere patiënten met diabetes bewegen erg weinig. Hierdoor vindt verminderde afvoer van het bloed naar het hart via de aderen plaats. De ontstane stoornis in de voetcirculatie veroorzaakt koude voeten. Meer dan de helft van alle patiënten met suikerziekte vertoont na tien jaar aantasting van de zenuwvoorziening van het been. Dit kan aanleiding geven tot gevoelsveranderingen, zoals die van een koude voet. Dus ook bij patiënten met diabetes kunnen meerdere oorzaken een rol spelen bij het verschijnsel koude voeten.

BEWEGEN
"Als ik even buiten de deur ben geweest voor bijv. school of werk, dan heb ik er de rest van de dag geen last meer van. De volgende ochtend begint dit weer opnieuw. Is dit normaal? Waarom heb ik altijd koude voeten?"

In jouw geval kan het liggen aan gebrek aan beweging maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

Vaar niet blind op deze antwoorden/Google.
Ga liever naar de huisarts en laat het onderzoeken. Beter eerder dan later , er kan vaak iets aan gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heeft met meerdere zaken te maken.
Hormonen, bloeddruk, vetverdeling etc Zie onder (link). Deze is makkelijk leesbaar