Welke voedingsstof(fen) regelen de menstruatie?

Ik heb een eetstoornis en mijn menstruatie is extreem onregelmatig. Zo ben ik het soms maanden niet en nu ben ik het 3x achter elkaar met 1 dag pauze ertussen. Welke voedingsstof krijg ik tekort of wat krijg ik tekort dat dit zo ontregeld is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Met een eetstoornis heb je vaak meerdere tekorten, je lichaam gaat in overlevingsmodus en schakelt je vruchtbaarheid uit als zelfbescherming.
Als je dit te lang volhoud kun je blijvende schade oplopen en misschien nooit meer kinderen krijgen.
tinus1969
3 jaar geleden
Menstruatie wordt vooral geregeld door calorieën (koolhydraten/vet). Niet ongesteld worden wijst op een ernstig tekort aan calorie inname.

Antwoorden (2)

Als je een eetstoornis (anorexia?) hebt krijg je van de meeste voedingsstoffen tekort. Je menstruatie reageert op je ondergewicht (als je dat hebt?) door in de "spaarstand' te gaan. - je bent te licht / ondervoed (dat kan ook als je wel op gewicht bent, maar te weinig voedingsstoffen binnen krijgt) om een zwangerschap aan te kunnen, dus raakt je menstruatie ontregeld.
3 jaar geleden
Onder andere Jodium:
De schildklier heeft invloed op bijna alle processen in het lichaam (stofwisseling). Hij beïnvloedt bijvoorbeeld de hartfrequentie, de stoelgang, het gewicht, de menstruatie en de stemming. Voor de aanmaak van schildklierhormoon is jodium nodig.

Jodium is een spoorelement dat belangrijk is voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.

Van nature komt jodium voor in zeevis, eieren, zuivelproducten en zeewier. Toegevoegd jodium zit in sommige vleeswaren, gejodeerd keukenzout en bakkerszout.

Mensen die weinig of geen brood eten of brood zonder gejodeerd zout, zoals veel biologisch brood of een deel van het thuisgebakken brood, lopen het risico op een jodiumtekort. Bij een jodiumtekort gaat de schildklier trager werken en opzwellen (krop). Bij kinderen leidt jodiumgebrek tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen en bij een groot tekort tot dwerggroei.