Ik ben opeens 7 kilo aangekomen in 1 maand. Hoe kan dit?

Hee!!!

Ik ben 16 jaar en nu opeens 7 kilo aangekomen ik weet niet hoe dit kan maar word hier niet heel blij van.
Ik weeg alrijd 60 kilo en ben 173.
Opeens zegt de weegschaal 67 en eet helemaal niet raar of gezond. Hou me altijd met mn gewicht bezig en eet dus echt geen chips odz echt maar heel af en toe. Ik maak me heel erg druk hierom weet iemand hoe ik dit kwijt kan raken. Als ik nog 3 kilo aankom ben ik te zwaar en ben absoluut niet dik. Tis echt zo raar want ik zie er ook niet echt dikker uit

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
8K
Pieterke
3 jaar geleden
Bespreek het eens met je huisarts. Het zou kunnen zijn dat je schildklier trager is gaan werken. Dat kan met bloedonderzoek bepaald worden. Maar wat elder161 zegt klopt ook. Je zit nog in een groeispurt en dat kan in de lengte en in de breedte gaan en dat hoeft niet altijd aan de buitenkant op te vallen,
Thecis
3 jaar geleden
Heb je eventueel nieuwe batterijen in de weegschaal gedaan? Staat de weegschaal op dezelfde plek als anders? Staat de weegschaal wellicht scheef? Al die dingen kunnen bijdragen aan een verkeerde meting.
Ritsuka
3 jaar geleden
7 kilo in 1 maand is wel veel, bel de huisarts
Abcde
3 jaar geleden
Zou je zwanger kunnen zijn? Er zijn vrouwen die daar laat achter komen. Die gewoon menstrueren en geen aanwijzingen daartoe ervaren.

Antwoorden (3)

Op jouw leeftijd is het normaal, dat je bezig bent met een groeispurt. Dat werkt zowel in de lengte als vooral ook in de breedte. Vooral het langzaam wat forser worden valt aan de buitenkant niet zo op, maar zie je wel op de weegschaal. Blijf bewegen en sporten, dan gaat het zeker goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar 7 kilo is toch niet normaal veel ben gwn bijna te zwaar voor mn lengte
Summo
3 jaar geleden
Sorry, van mij een min, ik vind dit toch een heel slecht antwoord. Je noemt deze gewichtstoename een groeispurt. 7 kg in een jaar, of desnoods een halfjaar kan nog een groeispurt zijn, hier staat 7 kg in één maand. Verder zeg je dat het langzaam forser worden niet zo opvalt aan de buitenkant, wat is er nou precies langzaam aan 7 kg aankomen in een maand? En de laatste zin is ook erg uit de lucht gegrepen. Als dit geen gevolg is van een andere weegschaal, scheef staan van de weegschaal of zoiets, is dit een gevalletje huisarts.
Wat gaat er nou goed volgens jou?
Vaak heeft het plotseling een aantal kilo aankomen zonder dat je iets hebt veranderd aan je voedingspatroon of levensstijl een hormonale oorzaak. Niet alleen wat je eet maar ook hoeveel je beweegt en of je onder stress staat heeft invloed op je hormoonhuishouding. Daarnaast heeft je schildklier een belangrijke rol en kan het sneller of trager werken daarvan tot gewichtstoename leiden.

Welke oorzaak het bij jou heeft kan alleen jouw huisarts onderzoeken.
Amadea
3 jaar geleden
Er kan van alles aan de hand zijn wat niet direct met eten te maken heeft. Mogelijk is het misschien medicatie of een teveel aan zout (dit hoeft niet per se chips te zijn, er zit bijv. ook veel zout in brood).

Medicatie
Als we onverwacht bijkomen, kijken we meestal meteen beschuldigend naar ons dieet of onze sportroutine, maar de oorzaak kan ook ergens anders liggen. In het medicijnenkastje bijvoorbeeldd. Verschillende soorten medicatie, zoals pillen tegen migraine en anticonceptiemiddelen kunnen ervoor zorgen dat je enkele kilo's bijkomt.

Te veel zout
Soms is er een heel simpele verklaring voor een hoger cijfer op de weegschaal: zout. Als je veel zout of natrium binnenkrijgt, heb je eigenlijk helemaal niet meer lichaamsvet dan anders, je lichaam houdt gewoon meer water vast om al dat natrium te verdunnen