Kan een fistel vanzelf overgaan en daarna terugkomen?

Een goede vriend van ons heeft last van fistels tussen zijn dunne en dikke darm. Sinds Corona komt hij niet graag meer buiten en het opzoeken van de huisarts haalt 'ie al helemaal uit z'n hoofd. Wij maken ons toch een beetje zorgen om hem. Kan een fistel vanzelf overgaan en daarna terugkomen? Hij blijft zelf volhouden dat het allemaal wel wegtrekt.

1.8K

Antwoorden (1)

De kans dat een darmfistel vanzelf overgaat is uitermate klein, en ze kunnen zeker weer terugkomen.
Het ernstigste risico bij een darmfistel is sepsis. Bacteriën uit de vrijgekomen darminhoud kunnen gemakkelijk via de wond of een abces in de bloedbaan komen.
Preventief zal de chirurg met behulp van een scan of foto’s controleren of er abcesvorming is opgetreden, en indien nodig een holte of abces openen en draineren. Bij sepsis krijgt de patiënt antibiotica.
Meestal moet een patiënt met een darmfistel lange tijd totaal parenterale voeding (TPV) gebruiken. Zo krijgen de darmen zoveel mogelijk rust om te genezen en blijft het verlies van darminhoud via de fistel zoveel mogelijk beperkt. Met de darminhoud verliest de patiënt ook veel elektrolyten. Daarom is controle van de elektrolytenwaarden in het bloed van groot belang. Eventueel worden via het infuus elektrolyten toegediend.
Je zou hem dit pdf-je kunnen toesturen en zeggen dat je ongerust bent:
https://www.wcs.nl/wp-content/uploads/636_WCS-2009-2-04-Zorg-bij-darmfistel.pdf
SimonV