Ik slik de pil als best wel lang, maar heb nog steeds last van heel erge menstruatie pijn. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Soms wordt de pijn niet altijd minder door anticonceptie. Je kan wel nog proberen om te wisselen van merk pil of van sterkte. Standaard krijg je de 30 versie. En er is ook nog een 50 variant.
Erna55
3 jaar geleden
Ga naar de huisarts en stel hem/haar je vraag.
Amadea
3 jaar geleden
Bedoel je dat je heel lang doorgaat met slikken zonder een stopweek te nemen? Dan heb je waarschijnlijk een doorbraakbloeding. Ook zou het kunnen dat je last hebt van een poliep.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik las elke week een stop week in maar in die week heb ik zo veel pijn dat ik amper iets Kan doen. Voor dat ik de pil slikte had ik dit niet.

Antwoorden (1)

Twee typen
Er zijn twee typen menstruatiepijn: primaire dysmenorroe en secundaire dysmenorroe. Bij primaire dysmenorroe is er geen onderliggende oorzaak. Dit komt het meeste voor, driekwart van de vrouwen met menstruatiepijn heeft primaire dysmenorroe.

Ongeveer een kwart van de vrouwen met menstruatiepijn heeft secundaire dysmenorroe. Bij hen is er wel een onderliggende oorzaak die de menstruatiepijn verklaart.

Prostaglandines
De oorzaak van primaire dysmenorrie is niet bekend, maar waarschijnlijk heeft dit type menstruatiepijn te maken met prostaglandinen. Dat zijn hormoonachtige stoffen die vrijkomen voor en tijdens de menstruatie. Ze zorgen ervoor dat je baarmoeder samentrekt om het slijmvlies af te stoten. Ook de bloedtoevoer naar de baarmoeder wordt minder. De zenuwuiteinden in je baarmoeder zijn door de prostaglandinen juist gevoeliger voor pijn. Vrouwen die last hebben van dit type menstruatieklachten blijken een hogere prostaglandinespiegel te hebben.

Onderliggende oorzaken
Bij secundaire dysmenorroe is er wel een onderliggende oorzaak, zoals:

endometriose
vleesbomen (myomen)
adenomyose (endometriose in de baarmoederspier en/of een eileider)
bekkenpijnsyndroom
bekkeninfectie
een vernauwde baarmoederhals (cervixstenose)
Bovendien kan buikpijn die te maken heeft met andere aandoeningen erger zijn tijdens de menstruatie.

Beste is om hiervoor contact op te nemen met je huisarts!