Wat moet ik doen als mijn nek- en kaakgewrichten knaken en schuren?

Hoi hoi. De afgelopen dagen merk ik dat de gewrichten in mijn pijn doen als ik lig, en als ik overdag mijn nek beweeg, voornamelijk horizontale bewegingen, hoor ik het schuren en knakken. Mijn kaak heeft bij het openen en sluiten op zijn verst ook een raar geluid, welk ik niet kan omschrijven.

Nu las ik dat dit Artrose kan zijn, maar eigenlijk alleen bij ouderen voorkomt, of bij Reuma.

Nu heb ik Fibromyalgie, een soort van Reuma.
Is het verstandig om eens Glucosamine o.d te slikken?

Mijn vraag is dus: Wat kan de oorzaak zijn, en kan ik dit vermoedelijk ‘bestrijden’ met supplementen zoals Glucosamine?

Ritsuka
3 jaar geleden
Laat dit eerst een nakijken door een huisarts of fysiotherapeut, voordat je zomaar supplementen gaat slikken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hier heeft de fysiotherapeut goede oefeningen voor, die het probleem (hopelijk ook voor jou) helemaal kunnen wegnemen. Glucosamine kan aanvullend worden gebruikt, fysiotherapeuten adviseren dit ook regelmatig.

Antwoorden (1)

Dit kan van alles zijn. Het beste is om daarvoor even naar de huisarts te gaan. Mocht het artrose zijn, dan heeft het slikken van glucosamine weinig nut. De kwaliteit van het onderzoek naar effectiviteit van glucosamine is laag en uit onderzoek blijkt dat de in Nederland beschikbare glucosamine niet effectief is. Glucosamine wordt daarom afgeraden voor de behandeling van artrose.