Is er wat te doen aan een Tylers Bunion?

Is er een alternatief om van een Tylers Bunion (uitsteeksel kleine teen bot) af te komen zonder een operatie? Mijn huisarts zegt dat een operatie een risico is, omdat je voet vol met zenuwen zit. Ik had ergens een tenenspreider gelezen, maar weet niet of dat werkt. Even ter duidelijkheid, ik wil er graag van af en niet ‘er voor zorgen dat het niet erger wordt’ zo ja, hoor ik graag welke product het beste hiervoor is. Als dit niet mogelijk is hoor ik graag hoe groot de risico is dat een operatie fout kan gaan. Alvast erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Niet Tyler maar Taylor, van kleermaker. Nederlandse naam is bunionette of ook wel kleermakersbobbel.

Antwoorden (1)

Een podotherapeut kan een passend schoenadvies geven. Het is van belang om schoenen te dragen die de juiste pasvorm hebben voor de voet. Daarnaast kan de podotherapeut op maat gemaakte zolen maken om een eventuele verkeerde voetstand te corrigeren en een betere drukverdeling te creëren. In sommige gevallen kunnen (semi-)orthopedische schoenen een uitkomst zijn.

Mocht dit niet voldoende zijn dan kan de bunion altijd nog operatief verwijderd worden.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Weet u ook toevallig wat de kans is dat de operatie fout kan gaan? Ik krijg namelijk vaak te horen dat een operatie aan je voet afgeraden wordt. Op maat gemaakte zolen lost het de bunion niet op toch? Alleen dat je minder pijn krijgt. Ik wil er namelijk van af.
Amadea
3 jaar geleden
De oorzaak kan zijn dat je langdurig op te smalle schoenen hebt gelopen. Door goed schoeisel te dragen kan je voet zich wel degelijk herstellen. Het kan gebeuren dat iemand na de operatie meer pijn ervaart dan voorheen. Daarom is het verstandig om eerst goed te overwegen hoeveel last je van de bunion hebt voordat je je laat opereren. Gaat het je er alleen om dat de voet er mooier uit ziet en heb je geen pijn, dan moet je niet onder het mes gaan.