Mijn wond wordt groter en kan pas maandag naar de huisarts. Wat kan ik doen?

Zoals je op de foto kan zien, heb ik een wondje in mijn navel. Dat doet al meerdere dagen pijn. Ik maakt het steeds goed schoon. In het begin heb ik het even aangekeken, maar het lijkt steeds erger te worden. De huid rond de navel wordt steeds gevoeliger (en rood), het doet al pijn als mijn shirt er langs gaat. Sinds gisteren is en klein stukje huid boven de navel ook keihard, het lijkt een zwelling of bultje (noem je dat zo?). Nu kan ik pas aanstaande maandag bij mijn huisarts terecht kan, ik vroeg of iemand weet wat het is en hoe ik daar het beste mee om kan gaan voordat ik de huisarts kan zien. Zo hoop ik weer normaal naar de winkel kunnen, zonder op mijn lip te hoeven bijten. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Bel die huisarts nog een keer en maak goed duidelijk dat je steeds meer last krijg. Kun je niet eerder terecht, dan is er misschien een vervanger waar je wel naartoe kunt of ga naar de huisartsenpost.
tinus1969
3 jaar geleden
Ga naar de weekenddienst/huisartsenpost.

Het beste antwoord

Een veel voorkomende oorzaak van een ontsteking in de navel is een directe infectie doordat een micro-organisme die de huid heeft geïnfecteerd.
Het kan ook een talgkliercyste zijn, een bultje dat door je eigen lichaam wordt gevormd. Het ontstaat zoals een puistje bij een acne.. Na verloop van tijd kan het een flinke omvang bereiken, en kan ook gaan ontsteken. Ga ermee naar de huisarts.
Probeer niet zelf het wondje te openen, daar maak je de ontsteking alleen maar erger mee.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp uit de bronnen dat ik zelf alvast kan proberen vaseline er op te smeren? Of doe ik dan iets heel verkeerds. Ik ga verder tip van de reactie opvolgen: morgen nogmaals bellen naar mijn huisarts, of er echt niet al eerder plek is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pietertje55, de navel in smeren met vaseline of uierzalf kan bij irritatie zonder ontsteking. Dat is voor jou een gepasseerd station. Beter morgen de huisarts bellen en voet bij stuk houden. Dat je bij het lopen op je lip moet bijten van de pijn zegt toch wel iets over de omstandigheid dat je hier niet het weekend mee in moet gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, geen vaseline smeren!
Als de navel geïrriteerd is, maar NIET ontstoken, kan vaseline een ontsteking voorkomen.
Jouw navel is wel ontstoken. Dus geen vaseline meer! Zeg duidelijk tegen de huisarts wat aan de hand is.
Dus niet zeggen: een wondje in de navel dat groter wordt.
Maar: een ontstoken navel die aan het uitbreiden is rond de navel.
Zeg dat je veel pijn hebt en zo niet het weekend in wilt. Waarschijnlijk krijg je locale antibiotica of zo.
En, het lijkt of je een navelsteentje hebt. Maak in de toekomst de navel altijd goed schoon en droog.
Jouw navel is een echte innie en je bent behaard. Hierdoor hoop je van alles op in de navel. Succes!
Plus voor JoanDArc
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie expertise en tips. Heb aangedrongen en mocht toch nog langskomen bij de huisarts. Heb inmiddels een Antibioticum kuur gekregen. Daarna zou het allemaal over moeten zijn :).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Top gedaan! Toch antibiotica ;-))))