Weet iemand hoe ik van deze witte bultjes op mijn handen af kom?

Sinds een paar weken heb ik last van witte bultjes op mijn handen. Ze ontstaan heel langzaam, ik denk dat ik een week lang alleen een wit puntje zie voor het echt een bultje wordt. Vervolgens gaat het bultje pijn doen, zelfs bij lichte aanraking. Het jeukt verder niet. Ik heb er inmiddels vijf op mn handen zitten. Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik ervan af kom?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
13K

Antwoorden (1)

Het is een onschuldig vetbultje. Soms gaan ze vanzelf weer weg, soms ook niet.
Vetbulten kunnen overal op het lichaam voorkomen zo lang het maar een plek is waar vetcellen zitten. We zien echter dat ze vooral veel voorkomen op de rug, in de hals en op de onderbenen, bij de knie, de pols en op de onderarmen. Lipomen zijn feitelijk heel normaal en bijna ieder mens heeft er wel een paar maar vaak zijn ze erg klein en niet pijnlijk. Er is geen link met cellulitis. Het is ook niet zo dat ze vaker voorkomen bij mensen die overgewicht hebben of veel vet eten.
Het is normaliter niet nodig een lipoom te behandelen. Wanneer deze echter pijnlijk is, erg lelijk wordt, op een ongemakkelijke plek zit of een arts het vermoeden heeft dat het gezwel kwaadaardig kan zijn kan het echter gebeuren dat er een chirurgische ingreep (excisie) aan te pas moet komen. Een kwaadaardige vetbult (een liposarcoom) is overigens zeer zeldzaam