Ingezakte ruggenwervel wat te doen?

Hallo allemaal ,
Deze ochtend werd ik wakker met hevige pijn in de rug. Toen ik voelde aan mijn wervel kolom merkte ik dat 1 wervel compleet naar achter zit. Ook heb ik op regelmatige basis een tintelend gevoel in mijn benen.
De afgelopen tijd heb ik opzich niets bijzonder meegemaakt die de pijn zouden kunnen verklaren.
Wel heb ik 2 maanden geleden een auto-ongeluk gehad maar ik weet niet of het kan dat dit pas na zulke lange periode voelbaar word ?
De pijn is ondraaglijk , ik kan niet staan , zitten enkel liggen op een zachte ondergrond (matras) gaat.
Ik ben slechts 16 jaar dus maak mij wel een beetje zorgen aangezien men maar 1 rug heeft voor heel ons leven.
Ik kan de komende 2 weken nog niet terecht bij een dokter dus hoopte dat iemand mij kon vertellen wat dit is en wat ik hieraan kan doen.

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
ronron1212
3 jaar geleden
Je huisarts is degene die dat kan bekijken. Waarom als je maar een rug hebt kan je niet daarna toe
Pieterke
3 jaar geleden
Vreemd dat je de komende 2 weken niet naar je huisarts kunt. Gewoon nog een keer proberen en in het geval je huisarts afwezig is een afspraak met de vervangend arts maken.
En laat je niet afpoeieren!

Antwoorden (1)

Zoals jij het beschrijft is het een grote kans op een hernia en dat kan ontstellend pijn doen. Ga ermee naar een huisarts (i.v.m. pijnstillers) of nog beter een chiropractor of manueel therapeut. Juist de laatste twee kunnen soms zeer snel resultaten geven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
BarendV
3 jaar geleden
-1. Mogelijk hernia, maar noch de chiropractor noch de manueel therapeut kan iets doen aan een ontsteking(!), daarvoor moet je echt naar de huisarts. Die verwijst je met urgentie door naar het ziekenhuis bij heel veel pijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@BarendV
Een hernia is geen ontsteking, maar een verschoven wervel die de zenuw afknelt. Vandaar het klachtenbeeld: uitstraling naar een been.
Eerst eens kijken waar het over gaat voor je commentaar geeft.
BarendV
3 jaar geleden
Je antwoord is gevaarlijk in die zin dat je verwijst "liever" naar behandelingen die de klachten kunnen verergeren en in dat neem ik je wel kwalijk. Lees onderstaande links naar o.a. gerenommeerde ziekenhuizen waar wel over een ontsteking wordt gesproken bij hernia. Ik weet waar ik het over heb. In mijn omgeving zijn er meer mensen die eerst naar een chiropractor zijn geweest en vervolgens in het ziekenhuis zijn beland met een verergerde hernia met een soort ontsteking. En dáár helpen chiropractische bewegingen niet meer zonder een prik die de pijn kunnen verlichten. https://www.haaglandenmc.nl/specialismen/ziektebeeld/hernia-in-de-rug
https://www.nvvn.org/patienteninfo/wervelkolom-en-ruggenmerg/rughernia/
https://www.neurochirurgie-zwolle.nl/patienteninformatie/wervels-en-ruggenmerg/rughernia/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@BarendV
Er zullen altijd meningsverschillen blijven over de effectiviteit van reguliere en alternatieve geneeskunde. Juist in orthopedie en neurologie zijn wat dat betreft de meningen nogal verdeeld. Ik oordeel hier zelf niet over maar ken erg veel mensen die baat hebben gehad bij chiropractie en manuele therapie. De links wijzen altijd naar veel voor en ook nadelen, maar met twee of drie links heb je nooit alle ervaringen en meningen. Ook hierin kan je selectief zijn en een beoordeling beïnvloeden.