Hoe komt het dat eczeem meestal niet de hele tijd jeukt?

Ik heb behoorlijk wat eczeem. Dat dit jeukt, vind ik al vreemd. Het is tenslotte huid die beschadigd is met korsten en wonden dus zou eerder pijn moeten doen. Maar goed, blijkbaar geeft dit soort huiduitslag nu eenmaal jeuk.
Wat ik dan wel raar vindt: waarom jeukt dat niet de hele tijd door? Er is (bij mij) geen link met kledij (ik heb jeuk gelijk of ik de plekken bedekt heb of open laat), met eten (ook als ik uren niet eet krijg ik jeuk), enz. Het enige wat duidelijk is, is dat warmte (bv. een warm bad) de jeuk verergerd (bij mij toch). Al de rest is niet verklaarbaar.
Ik dus uren geen jeuk hebben, terwijl het eczeem er zoals altijd wel is.
Hoe komt dat zo?

Het beste antwoord

Eczeem jeukt niet voortdurend, omdat factoren die de jeuk veroorzaken steeds kunnen veranderen:

Jeuk en zweten
Zweet en transpiratie veroorzaken jeuk en verergeren vaak eczeem. Aangenomen wordt dat dit te wijten is aan veranderde sensaties in de zenuwuiteinden van de zweetklier in de huid.

Omgevingsfactoren (zoals plotselinge verandering temperatuur)
Er zijn veel individuele triggerfactoren bij eczeem die jeuk kunnen veroorzaken als gevolg van irriterende en allergische reacties. Dit kunnen zepen, parfums, wasmiddelen, huishoudelijke schoonmaakmiddelen, chemische stoffen, synthetische en wollen kleding, huidschilfers van dieren, huisstofmijten, boom- en graspollen, plotselinge veranderingen in temperatuur, vochtigheid en contactallergie voor metaal, cement of latex zijn.

Wijziging van de huidbarrière (huid is soms droger)
Bij eczeem is de huidbarrière veranderd in vergelijking met een normale huid. De huidbarrière bevindt zich in de bovenste lagen van de opperhuid (het stratum corneum). Bij een normale huid is dit een resistente barrière die de onderliggende huid beschermt tegen irriterende stoffen en waterverlies uit het lichaam voorkomt. Bij eczeem verandert de huidbarrière als gevolg van veranderingen in het filaggrin-gen, dat de normale structuur van de huidbarrière bepaalt. Hierdoor kunnen de cellen geen water vasthouden en krimpen ze. Hierdoor ontstaan openingen tussen de huidcellen. Dit leidt tot een droge huid en een defecte huidbarrière, waardoor irriterende stoffen kunnen binnendringen en water via de huid verloren gaat. 's Nachts is de huid bijvoorbeeld vaak droger, waardoor je meer last van jeuk hebt.

In deze link staat meer zinvolle informatie:
https://nationaleczema.org/why-does-eczema-itch/
SimonV
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
dank. het rare is dat ik soms ook jeuk krijg als ik stress heb of een bepaalde emotie terwijl al de rest gelijk is. bv ik zit te lezen zonder jeuk, ik denk aan iets op diezelfde plaats en in diezelfde omstandigheden, en de jeuk begint.
hoe meer ik krab, hoe meer jeuk....
SimonV
4 jaar geleden
Dat is helaas ‘gewoon’: stress kan ook jeuk veroorzaken. Er is dan sprake van te veel spanning in je lichaam. Deze spanning zorgt ervoor dat je lichaam in een staat van paraatheid is en alert voor mogelijke ‘aanvallen’. Hierdoor reageert je lichaam extremer dan normaal. De jeukirritaties worden erger waardoor je reactie op de jeuk, het krabben, ook heftiger is. Door het heftige krabben neemt vervolgens de jeuk toe en beland je in een vicieuze cirkel.
https://stressplein.nl/jeuk/