Hoe kan ik mijn lijf goed ontspannen krijgen?

Ik zet veel spanning vast in mijn lijf. Omdat ik door mijn rug ben gegaan worden yoga, massage en zelfs de meest simpele oefeningen afgeraden. Met als gevolg dat ik nu al een in een paar weken tijd een stuk strammer ben geworden. Weten jullie wat ik het beste kan doen? Het zou mooi zijn als ik lekker helemaal ontspannen kan worden maar juist het voorkomen dat ik nog strammer wordt vind ik belangrijker.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mediteren? Misschien als het mag hel kleine bewegingen maken om soepel te blijven?
Ik ben geen expert dus ik zou wel vragen of het mag.
Ritsuka
4 jaar geleden
Komt je spanning door stress? Dan zou ik daar eerst aan werken.
jc54
4 jaar geleden
Een goede fysiotherapie kan wonderen verrichten, maar dan wel een GOEDE bewegingstherapie, waar je een goede begeleiding hebt.
Als je dan eenmaal weer aan het bewegen net neemt de spanning i je lijf af.

Antwoorden (3)

Wie raden je yoga en massage etc. af? Want dat zijn nou juist prima manieren om te ontspannen? Ik kan me voorstellen dat jij juist uit angst voor pijn heel erg stijf wordt. Ademhalingsoefeningen kunnen dan helpen, net als wat strekoefeningen (armen omhoog en je dan flink uitrekken, een klein beetje naar links en naar rechts buigen. Kijk maar wat goed voelt, geen pijn doet. Je merkt vanzelf of het je stramheid oprekt, of juist je rug meer beschadigt. Maar als een arts of fysiotherapeut nou zegt dat dat niet goed voor je is - dan zou ik hen vooral vragen wat je dan wél moet doen...
4 jaar geleden
Zwemmen o.a. wordt als goede beweging aangeraden.

Precies, niet stil zitten maar juist blijven bewegen. Zwemmen zorgt voor beweging in je eigen tempo en dan raad ik je aan naar een zwembad te gaan waar een apart bad is dat extra verwarmd wordt. Veel mensen die om medische redenen willen zwemmen geven de voorkeur aan zo'n rustig bad. Informeer even bij je plaatselijke zwembad.
...
In water ben je minder zwaar wat een prima punt is voor je pijnlijke rug nu. Toch maar even aan de (huis-)arts vragen of bewegen in extra verwarmd zwembad wel positief is in dit geval.
Toegevoegd op 26 januari 2020 16:50: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zonnebloem1977
4 jaar geleden
Ik heb manuele therapie gehad waarbij mijn rug is gekraakt. Ik mag dus weinig doen. Alleen een beetje lopen, af en toe liggen. Ik mag mijn rug bijvoorbeeld al niet bol maken. Hooguit een klein beetje rekken en strekken misschien. Maar ik heb de therapeut gevraagd wat ik dan wel mag doen. Maar het is niet veel meer dan een beetje lopen en veel rust houden verder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou dat is wel duidelijk.
Heb je al geprobeerd om te ontspannen met muziek? Klassieke muziek kan heel ontspannend werken en ook van die water/regen/storm geluiden zogenaamde "white noise" kan heel rustgevend werken.
Deze link is een voorbeeld https://www.youtube.com/watch?time_continue=10334&v=jygQI4xM8Rg&feature=emb_logo
=====
Nature sounds create natural white noise that can help drown out distracting background noises so that you can sleep better at night or concentrate longer when studying. Please share with family and friends this relaxing video if they have sleeping problems or need to relieve stress.
=====
Hopelijk heb je hier iets aan @Zonnebloem1977
Wie raad dat af?

Je zou kunnen kijken naar accupunctuur, osteopaat, chiropracticus.. allemaal medische manieren om je lijf te ontspannen.

Verder kan je gaan zwemmen, dan blijf je in beweging zonder dat je al je gewicht moet dragen.