Wat is de beste oplossing tegen zweetbillen?

Sinds een jaar heb ik (17) opeens last van zweetbillen. Afgelopen zomer was mn hele broek nat van het zweet nadat ik een paar uur in de zon had gestaan (22 graden). Nu in de winter heb ik er minder last van, behalve bij het sporten, dan is het weer heel extreem. Het beïnvloed mijn dagelijks leven heel erg en wil het probleem nu alvast aanpakken, voordat het weer echt warm wordt.

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, bijv Gold bond & anti-transpirant, maar niks helpt. Ik zat nu na te denken om de zweetklieren weg te laten halen, is dit mogelijk? Op internet valt er niks over te vinden en er zijn nou eenmaal niet zoveel mensen die dit gênante probleem ook ondervinden. Ik zweet trouwens vaak alleen tussen mijn billen en weinig onder mijn oksels of andere plekken op mijn lichaam.
Edit: ik ben al naar de huisarts geweest, maar die erkende het probleem niet en wilde mij niet verder helpen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
25.8K
Abcde
4 jaar geleden
Ik weet niet of het werkt, maar dit product is hier speciaal voor bedoeld.
https://www.deonlinedrogist.nl/neat-feat-3b-action-creme-anti-transpirant-75gr-p-53621.html

Antwoorden (2)

Zweetbillen?
Kijk eens in het labeltje van je ondergoed. Is het kunststof of van katoen? Koop katoen en dan ben je een eind op de goede weg. Shirt ook van katoen en niet te veel deo gebruiken, dat kan ook wel eens contra werken. Gebruik natuurlijke stoffen die ademen en dat is veel beter, dan kan de warmte onder je kleding verwaaien : prima geen zwetende billen meer met alle gevolgen van dien. Heb je ook nog last van zweetvoeten? dan dagelijks mentholpoeder in je schoenen spuiten en minstens 2 x per dag je voeten wassen.
Scheren op behaarde plekken en dagelijks douchen. Niet te veel zeep gebruiken.
Doe je best.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
-
Bij overmatig zweten gaat een katoenen broekje dat niet verhelpen. Katoen zuigt juist al het vocht op en blijft lang nat en plakkerig. Dat zit absoluut niet lekker en ziet er niet uit (natte plekken in katoen vallen erg op). Neem goed sportondergoed dat vocht van de huid naar de volgende kledinglaag transporteert. Dat kan synthetisch zijn of van (deels) merinowol. Met een zwarte of donkergekleurde (trainings)broek van synthetisch materiaal valt het minder op dat er natte zweetvlekken in zitten. Hoe strakker het materiaal, hoe minder last je zelf hebt van het plakkerige gevoel.
Aangezien je een jonge man bent (hormonaal verander je enorm), kan het overmatig zweten tijdelijk zijn. Verder is het belangrijk om te weten of je flink behaard ben tussen de billen.
Flinke beharing kan met name bij mannen klachten geven, ook scheurtjes, zweertjes, fistels etc in dat gebied. Laat eerst uitsluiten dat er niks anders tussen de billen zit (vooral als het zweet daar enorm stinkt).

Als alles in dat gebied gezond is, zou ik dat gebied allereerst scheren.
Zorg ook dat je dat gebied goed droog houdt. Na het douchen drogen en na elke wc beurt ook goed droogdeppen.
Strooi gewoon talkpoeder tussen de billen om vocht te absorberen.
Dit proces kun je meerdere keren per dag doen: droogdeppen en talkpoeder.

Helpt dit allemaal niet, veel mensen zijn gebaad met een steriel gaasje, grote wattenschijf, keukenrol....tussen de billen. Zorg verder dat je ondergoed geen vocht vasthoudt.

Helpt dit nog allemaal niet:
De huisarts kan middelen voorschrijven tegen overmatig zweten of je doorverwijzen naar de dermatoloog.
Zweetklieren kun je niet operatief verwijderen, maar wel minder actief maken of uitschakelen. Deze behandelingen zijn vaak tijdelijk, waardoor je onderhoudsbehandelingen moet hebben.
Alleen een arts kan bepalen welke behandeling het beste voor jou is.
Denk aan iontoforese (stroom die je niet voelt wordt naar de huid geleid), verder worden er in andere gebieden van het lichaam sowieso warmtebehandelingen, botulinetoxinebehandelingen gegeven (wellicht ook tussen de billen).
Er bestaat ook nog een hele ingrijpende behandeling (chirurg) waarbij de zenuw aan de zweetkliertjes wordt doorgesneden. Maar dit is echt een laatste redmiddel.

Succes!