Kan het ook zinvol zijn om je neus te spoelen zonder zout?

Zonder zout maar met alleen warm water?

Ik heb namelijk niet de juiste zout in huis.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
13.3K
keesollie14
4 jaar geleden
ik ben kortgeleden geopereerd aan een adertje bovenin mijn neus en ik moest op aanraden van de chirurg 2 x per dag nijn neus spoelen met lauw water met een theelepel gewoon zout

Antwoorden (3)

Ik ken meerdere mensen die regelmatig warm water opsnuiven om hun neus te spoelen. Hoeft dus niet met zout. Als jij aangeeft niet het juiste zout te hebben. Gewoon keukenzout (met of zonder jodium, tafelzout of wat voor zout dan ook; het is allemaal natriumchloride en ik denk, dat iedereen dat in huis heeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb gelezen dat je het beste geen zout met jodium kan gebruiken, omdat jodium voor irritaties kan zorgen en je dan een averechts effect krijgt van wat je wilt bereiken. Ik heb alleen keukenzout met jodium.
Pieterke
4 jaar geleden
@Mollie200: In mijn kinderjaren, lang geleden, gebruikten we altijd keukenzout met jodium voor neusspoelingen. Mijn huisarts raadde het mij zelfs onlangs nog aan. Ik heb nog nooit last van irritaties daardoor gehad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Mollie200
Normaal gesproken zit er geen jodium in het zout, maar natriumjodide of kaliumjodide. Dit zijn onschuldige toevoegingen, die totaal geen kwaad kunnen met de slijmvliezen. Bovendien zijn deze toegevoegd in zeer kleine hoeveelheden. Het moet tegenwoordig op de verpakking staan. Met natriumjodide of kaliumjodide loop je dus geen enkel risico.
Kom je op de verpakking een toevoeging tegen van kaliumjodaat of natriumjodaat dan zou je voor de zekerheid naar de anderen kunnen zoeken, omdat jodaat een klein beetje agressiever kan zijn (alhoewel dit ook in zeer kleine hoeveelheden is toegevoegd).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keukenzout
Zelf spoel ik mijn holtes geregeld met NasoFree (dochter ook).
Dit is een neusdouche.

Gebruik nooit alleen water. Dit kan juist pijnlijk zijn en gaan irriteren.

Indien je geen zout in huis hebt, speciaal ontwikkeld voor deze spoelingen (ik gebruik altijd die met xylitol), gebruik dan gewoon huis-, tuin- en keukenzout. Zelfs zuiveringszout (baking soda) is geschikt.

Succes
Toegevoegd op 11 januari 2020 21:05: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neus spoelen zonder zout is niet goed, je moet altijd spoelen met isotone zoutoplossing, dit heeft dezelfde zoutwater verhouding als in je lichaam aanwezig.

Wij gebruiken thuis de Rhino Horn, op advies van de dokter. Zit een handig lepeltje bij zodat je zelf met keukenzout zonder jodium de zoutoplossing kan maken.
Toegevoegd op 13 januari 2020 08:49: afbeelding