Ik slaap goed, maar krijg steeds grotere wallen onder mijn ogen. Hoe kan dit?

Ondanks ik uitzonderlijk goed slaap, 7-8 uur per nacht zonder wakker te worden of liggen merk ik dat mijn wallen onder de ogen steeds groter worden. Ik heb wel veel stress, maar weet al dat wallen niet direct door stress ontstaan, maar door een slaaptekort dat ik niet heb. Ik leef verder ook gezond en voel me ook zo. Toch maak ik mij hier zorgen om en vraag me af waar dit vandaan kan komen.

2.4K

Antwoorden (1)

Er zijn andere mogelijke fysiologische oorzaken:
De wallen ontstaan door een vetophoping onder de ogen. Vaak is dit erfelijk, waardoor de huid onder de ogen wegzakt. Op zich valt hier weinig aan te doen
De meest voorkomende oorzaken van wallen zijn externe factoren zoals roken, stress of slecht werkende nieren. De nieren verwerken toxische stoffen en afvalstoffen in het lichaam. Werken ze niet meer goed, dan hopen die stoffen zich op, onder andere in de huid onder de ogen.
Andere mogelijke oorzaken die ik vond: een schildklieraandoening, infectie of een allergie.
Vanzelfsprekend kun je hiervoor het beste een huisarts raadplegen.
SimonV
4 jaar geleden
wilkers
4 jaar geleden
Dit was inderdaad het artikel dat ik al had gevonden. Ik ken verder niemand in mijn familie met wallen, ik rook niet, maar heb wel stress... maar stress is indirecte reden vanwege slaaptekort, dat ik niet heb. Nieren klinkt mij ook erg onwaarschijnlijk. Had ik dat niet ook ergens anders aan moeten merken?
SimonV
4 jaar geleden
Nee, je merkt helaas lange tijd niets van nierschade. Symptomen en klachten die kunnen wijzen op nierschade lijken vaak op alledaagse symptomen en klachten.
https://www.nierstichting.nl/over-nieren/symptomen-en-klachten-bij-nierschade/ Andere mogelijke oorzaken die ik vond: een schildklieraandoening, medicijngebruik, infectie of een allergie. Een groeiende vetophoping onder de ogen kan dus erfelijk zijn, hoeft niet. Daarnaast hoort grotere wallen vaak bij de ouderdom...
Pieterke
4 jaar geleden
@wilkers: Ik heb ook, weliswaar lichte, nierschade maar ik merk er totaal niets van. Is bij bloedonderzoek aan het licht gekomen.