Hoe lang na de bevalling word je weer ongesteld?

Je hebt na de bevalling natuurlijk eerst die periode met vloeiing.
Maar wanneer word je voor het eerst weer echt ongesteld?
De kleine is nu bijna 8 maanden, maar ik heb nog niks gemerkt. Heb 6 maanden borstvoeding gegeven, weet niet of dat uitmaakt.

Ritsuka
4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Voor veel vrouwen verschilt het wanneer ze weer ongesteld worden. Dit kan na anderhalve maand al zijn, maar de menstruatie kan ook een paar maanden of zelfs een jaar uitblijven. Gemiddeld worden vrouwen na drie tot zes maanden weer ongesteld. Dit moment is voornamelijk afhankelijk van het wel of niet geven van borstvoeding.
fremar
4 jaar geleden
Geef je borstvoeding, dan kan het lang duren voordat je menstruatie weer op gang komt. Want als gevolg van die borstvoeding onderdrukt het hormoon prolactine de opbouw van baarmoederslijmvlies en een eisprong. Over het algemeen geldt: hoe meer voedingen je geeft hoe langer je menstruatie uitblijft.

Ben je nog niet ongesteld geworden sinds je bent bevallen en stop je met borstvoeding, dan komt je menstruatie gewoonlijk na een maand of drie weer op gang. Duurt het langer, neem dan even contact op met je huisarts. Met een korte hormonenkuur kan je cyclus een duwtje in de goede richting krijgen.
. . .
P.s. Het is niet geheel onmogelijk dat je niet ongesteld wordt omdat je inmiddels opnieuw zwanger bent. Heel kleine kans weliswaar, maar toch...
Toegevoegd op 02 januari 2020 13:57: tekst
Amadea
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik heb laatst een zwangerschapstest gehaald, en die was negatief.