Ik heb een buitje en ik dacht m uit te kunnen knijpen maar nu is het rood en opgezwollen, wat moet ik doen?

Hallo, ik heb al een aantal jaar een klein bultje tussen m’n borsten. Er was geen verkleuring te zien en ik heb er ook nooit pijn aan gehad. Alleen nu dacht ik gister ineens (heel dom) dat ik het wel uit kon knijpen.. lukte niet en nu is het rood, pijnlijk en voor mijn gevoel groter geworden! Een gewone bh aandoen doet erg veel zeer omdat het ijzer in het midden er precies tegenaan komt! Ook is het vandaag nog pijnlijker geworden. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb wel het idee dat het een soort onrijpe puist is of geworden is.. omdat het nu voelt alsof er veel druk op staat. Eerst had ik dus nergens last van!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
tinus1969
4 jaar geleden
Huisarts bezoeken.
Pieterke
4 jaar geleden
Helemaal eens met tinus1969. Dus op naar de huisarts.

Antwoorden (1)

Een bultje, onderhuids denk ik omdat je schrijft dat er geen verkleuring was en het zit er al lang. Alleen een arts kan het met zekerheid zeggen maar de kans is groot dat het een verstopt talgkliertje is.
Die zijn onschuldig en eigenlijk hoeft er meestal niks aan gedaan, behalve dat het je mogelijk zo irriteert dat je er aan gaat zitten peuteren en/of het zit op een zichtbare plek waardoor je het cosmetisch een probleem vindt.

Door er in te knijpen kan het zijn dat je hem onderhuids kapot hebt gedrukt. Mogelijk is het nu beter dat het opengemaakt wordt om schoon te maken om evt infecties te voorkomen.

Maar daarvoor zul je toch even naar de huisarts moeten. Is de pijn en roodheid binnen korte tijd weg is eea misschien weer rustig maar ik zou er zelf in dit geval even naar laten kijken.
.... aanvulling: Omdat je zegt dat het nu voelt als een onrijpe puist is het dus heel goed mogelijk dat je er nu een ontsteking hebt.
Toegevoegd op 06 december 2019 10:35: tekst