Welke schouder/rugbrace is het beste?

Ik ben bij de fysiotherapeut getapet over mijn schouders en bovenrug. Dit hielp zo goed dat ik een schouderbrace wil kopen die hopelijk hetzelfde effect geeft. Ik zal hem alleen bij belastende activiteiten gebruiken. Wie heeft ervaring met een schouderbrace en welke kan hij/zij aanraden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is nou de perfecte vraag voor je fysio! Je bent daar in behandeling dus niet zelf gaan rommelen. Vraag je fysio dit advies.

Antwoorden (1)

Overleg dit alsjeblieft met je fysiotherapeut.

In de eerste plaats geldt in het algemeen dat je een brace alleen moet gebruiken wanneer dit écht nodig is, omdat je het risico loopt dat door het gebruik je spieren zwakker worden en je daarmee het onderliggende probleem juist erger maakt. Nu weet ik niet wat jouw fysiotherapeut precies tapet. Maar meestal is het zo dat een tape een tijdelijk hulpmiddel is om je aan te leren welke spiergroepen te gebruiken, of om tijdelijk bescherming te bieden (denk aan het preventief tapen van een enkel bij sporten van iemand die een zwakke enkel heeft) en wordt een brace pas voorgeschreven als er sprake is van instabiliteit die niet of niet volledig is op te vangen door het juist trainen van de spieren.

Nu geef je aan de brace alleen te willen gebruiken bij belastende activiteiten, dus misschien heb je hier al over nagedacht. En wellicht heb je het ook al overlegd met je fysiotherapeut. In dat geval moet je mijn opmerking meer lezen als een algemene opmerking voor meelezers. Als je het nog niet overlegd hebt met je therapeut, raad ik je sterk aan om dit te doen. Verkeerd gebruik van een brace kan schade doen.

Maar in de tweede plaats bestaat er voor geen enkel probleem één ideale brace. Nu geef je niet aan voor welke klachten of aandoening je hem wilt gebruiken, dus wat dat betreft valt er sowieso al geen advies te geven. Maar ook als je dat wél had vermeld, zijn de ervaringen van anderen hierin wellicht niet volledig irrelevant, maar in eerste instantie toch weinig relevant. Er zijn allerlei schouder- en rugbraces en ze werken niet allemaal hetzelfde. Ook is de pasvorm niet hetzelfde. En er zijn nogal wat zaken die mee kunnen spelen bij de keuze voor een brace: welke klachten heb je; wat moet de brace precies doen (bijv. stabiliteit geven of enkel proprioceptieve feedback of warmte?); bij welke activiteiten ga je hem gebruiken; hoe lang wil je hem gebruiken; hoe lang ga je hem gebruiken per keer; moet hij gemakkelijk aan- en uit te trekken zijn; draag je hem over of onder de kleding; wat is jouw lichaamsbouw; wat mag het kosten (en speelt het al dan niet vergoed worden een rol?); etc., etc.

Zelfs als twee mensen exact dezelfde aandoening hebben waarvoor het gebruik van een brace geïndiceerd is, wil dat nog niet zeggen dat dezelfde brace voor hen geschikt is. Dit is echt de taak van een fysiotherapeut, afhankelijk van de aard en ernst van de klacht eventueel in samenwerking met een bandagist of orthopedisch technicus.