Wat moet ik doen bij een snelle hartslag bij geringe inspanning?

Dag, ik ben een jongen van 23 jaar en rook al een tijdje.

Nu probeer ik de laatste tijd wat conditie op te bouwen en ben ik bezig met het stoppen met roken, onder begeleiding van de huisarts. De angst van hartgerelateerde ziektes is aardig hoog, ik heb snel een verhoogde hartslag. Het is voor mij niet raar als ik stil zit een hartslag van 80-90 te hebben. Als ik naar beneden loop om drinken te pakken of wat te eten heb ik al snel een hartslag van 120-130.

Als ik op de loopband sta hou ik 6 k/m goed vol, mijn hartslag is dan rond de 150-160, adem nog door mijn neus en zou nog kunnen praten. Maar zodra ik de snelheid verhoog naar 8km/h gaat de hartslag naar 180-190 en kan ik ook niks meer naar buiten krijgen, ik vind dit al een heel snel verschil?

Nu is de vraag, zijn dit allemaal normale dingen? Ik heb altijd het gevoel dat mijn conditie ver onder par is, en natuurlijk realiseer ik me dat mijn roken daar niet bij helpt, maar ik ben nog jong en ben nu al een tijdje met dit opbouwen, ook ben ik aanzienlijk aan het minderen met roken.

Ik zie weinig info over beginnend sporters en life changers die ook beginnen met een 0 conditie, maar ik merk gewoon erg andere ervaringen bij leeftijdsgenoten die ook roken en ook af en toe toch sporten.
Ook heb ik snel klachten als vermoeidheid (Ik hou een uur lang sporten niet snel vol) en koude handen.

Dankuwel als u mij wat informatie kunt geven over dit onderwerp!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
Amadea
4 jaar geleden
Is jouw hart ooit onderzocht? Het is niet onmogelijk dat daar aangeboren al iets niet mee in orde is.
fremar
4 jaar geleden
Je bent onder begeleiding van je huisarts,waarom bespreek je dit niet met hem?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Door mijn hypochondrische problematiek ben ik terughoudend in het naar de huisarts gaan, omdat dit de hypochondrie in de handen kan werken. Ik ga eigenlijk alleen naar de huisarts voor echte 'pijn' die ik lang blijf houden. Ik vind het wel moeilijk om de lijn te bepalen tussen wat er in mijn 'hoofd' zit en wat realistische vragen zijn. Dit was ook meer een vraag om vast te stellen of dit absoluut normale verschijnselen zijn of toch iets om te bespreken met de huisarts, ik vraag absoluut geen diagnose van het internet, dat is mijn 1e stap geweest in hypochondrie behandelen!
Ivana
4 jaar geleden
Op een goede sportschool kan je onder begeleiding aan je conditie werken. Als je buitensporig snel moe bent en er geen vooruitgang zit in je conditie, word je erop gewezen en zullen ze je doorsturen naar de huisarts met een aanmerking dat er mogelijk iets mis is. Maar als je zelf denkt aan hypochondrie, zou ik het via deze normale weg doen. Goede sportleraren hebben oog voor afwijkingen of kunnen je geruststellen. Maar op de eerste plaats: stop met roken. Ik heb zelf 30 jaar gerookt en heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet wist hoe slecht dat voor je gezondheid is. In mijn jeugd was dat onbekend. Jij weet beter, of hoort het in ieder geval te weten. Succes!!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja inderdaad, ik zit al een tijd te denken om bij een sportschool wat begeleiding te vinden. Ik sport op het moment veel thuis en vind het moeilijk uit te vinden wat goede tijden/snelheden/oefeningen zijn om conditie op te bouwen. Je gaat al erg snel te hard! En zeker is stoppen met roken ook mijn hoogste prioriteit, het is mij al gelukt van 15-20 naar 5-10 te gaan per dag. Over een paar dagen nog meer minderen en zo uiteindelijk op niks uitkomen.

Antwoorden (1)

Eerst even wat een normale hartslag is bij maximale inspanning:
Als je 23 jaar bent gaat men er in de sportwereld van uit, dat je hartslag bij maximale inspanning gelijk mag zijn aan 220 - 23 =197 slagen per minuut (rpm)
Wil je trainen voor een betere conditie dan moet je duursport doen (cardio) op 80% van je maximale hartslag dus een tempo aanhouden, dat je hartslag 0,8 x 197 = 157 rpm blijft.
Wat je op de loopband doet is dus goed. Maak eventueel een trainingsschema van drie maal trainen per week. Begin met telkens 20 minuten loopband (160 rpm) en doe daar elke week 5 minuten bij tot ca 40 minuten zijn bereikt. Doordat je uiteindelijk ook problemen zult krijgen met je longen zal het roken je gaan hinderen en dan kan je beter verminderen. Helemaal stoppen is natuurlijk beter.
ook kan je gebruik maken van de sportschoolbegeleiding.
Een goede sportschool biedt een conditietest aan (tegen kleine vergoeding) en gaat de uitslag gebruiken bij een begeleiding tot conditieverbetering.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dag elder161, is het normaal als beginnend 'sporter' om al redelijk snel op 160bpm te zitten? Ik denk dat ik maar 6km per uur op de loopband hoef te halen om dit te behalen, misschien iets hoger.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je maar net begint met sporten én je hebt gerookt of rookt nog steeds, dan is het vrij normaal, dat je geconfronteerd wordt met een matige conditie. 6 km/u op de loopband is niet eens hardlopen, maar 160 rpm hartslag moet niet veel hoger worden. Je hoeft niet ongerust te worden over je (in mijn ogen slechte) conditie,maar je zal er veel voor over moeten hebben om de conditie te verbeteren. Je kan zelf een trainingsschema maken voor b.v. drie maanden (en drie maal per week trainen), maar wellicht is het beter je conditie te laten testen bij de sportschool en met hen begeleidingsafspraken te maken voor conditieverbetering. Op die manier voel je iets meer verplichting en kan je het beter volhouden. Zal soms best wel moeilijk worden en je zal heel gemotiveerd moeten zijn en blijven.