Bestaat een chronische loopneus?

Ik heb vrijwel altijd als ik in bed lig last van een loopneus. Ik snuit als ik wakker wordt wel 20 keer, soms heb ik het ook voor het slapen gaan. Overdag nies ik ontzettend veel. Soms is het wat erger en heb ik overdag ook momenten dat ik last heb van een loopneus of een jeukneus. Wat zou dit toch kunnen zijn...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Kan een allergie zijn, bijvoorbeeld voor huisstof.
Pieterke
4 jaar geleden
Ja hoor een chronische loopneus bestaat. Heb er al jaren last van.
Je zou je eens kunnen laten testen op allergieën.
Antoni
4 jaar geleden
"Bij chronische neusklachten komt het bij veel mensen voor dat ze last hebben van zowel allergie als hyperreactiviteit.", las ik zojuist op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperreactiviteit.

Antwoorden (1)

Ja, die bestaat. Een loopneus komt bijvoorbeeld voor bij rinitis. Je kunt er het best mee naar de huisarts gaan, die kan de klachten waarschijnlijk helpen verminderen.
‘Hooikoorts’ is overigens de alledaagse term die wordt gebruikt om deze allergische klachten te beschrijven maar de medische naam is allergische rinitis. De klachten die bij hooikoorts voorkomen (niezen, chronische loopneus of verstopte neus etc.) lijken erg op verkoudheidsklachten.
Of je werkelijk rinitis hebt, kan natuurlijk alleen de huisarts bepalen.
SimonV