Wat kan ik doen tegwn stinkende bilspleet?

Hallo,
Al een tijdje heb ik last van stinkend bilspleet. Meestal is het ook te ruiken aan mijn ondergoed. Ik heb hier erg veel last van. Het maakt niet uit hoevaak ik hst schoonmaak of hoevaak ik mijn ondergoed verander. Hst is dan ook wanneer ik zweet. Ik zweet op dat punt wel heel vaak. Een tijdje gebruikte ik ook zeep om het wat frisser te krijgen. Dit blijkt averechts te werken. Wat kan ik hier tegaan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
57.2K
Amadea
4 jaar geleden
Draag je al wel 100% katoenen broeken? Die nemen het zweet beter op.
Pieterke
4 jaar geleden
Alleen water gebruiken, geen zeep. Dat werkt inderdaad averechts en zoals tinus1969 zegt aan de lucht laten drogen. Dat laatste heb ik een keer van mijn huisarts gehoord.

Antwoorden (4)

Ik neem aan dat je je billen na de ontlasting goed schoonmaakt.
Misschien helpt een anti-transpirant gel om overmatige transpiratie tegen te gaan.
Of het weghalen van haren of het dragen van broeken die zweet opnemen.
Zie verder:
https://www.lorecentral.org/2015/01/how-to-prevent-sweaty-butt-crack.html

Andere oorzaken kunnen zijn: overmatige stress, fistel, ontsteking, lekkende anus, etc.
Met andere woorden, als dit probleem blijft zou ik voor alle zekerheid naar de huisarts gaan.
SimonV
4 jaar geleden
1. Naar de huisarts. Laat eens kijken of er eczeem of een andere behandelbare plek zit.
2. Minder wassen, en zeker niet met zeep. Door het vele wassen beschadig je de huid.
3. Voorzichtig droogdeppen en laten drogen aan de lucht na het douchen.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dat aan de lucht laten drogen is een hele goede tip.
Mensen kunnen ook flink zweten tussen de billen en in de bilnaad.
Een heel vervelende plek: Je zit er vaak uren op (letterlijk) waardoor je nog meer gaat zweten. Billen zitten goed ingepakt in een onderbroek en broek (nog warmer) en dagelijks doe je een grote boodschap.

Ga eerst even naar de huisarts om uit te sluiten of je geen aambeitjes, scheurtjes, kloofjes, een schimmel, fistel, ingegroeide haren....op die plaatst hebt: anus en tussen de billen. Heel veel mensen hebben dit. Hoe ouder je wordt, hoe meer kans.
Het zijn onschuldige kwaaltjes, die je niet hoeft op te merken, maar die ook kunnen zorgen voor niet lekker ruiken.

Zorg sowieso voor een goede hygiëne op die plaats.
Elke dag daar douchen, dus echt de douchekop tussen de billen en anus richten. Gebruik gewoon water of hele milde zeep voor baby's. Het liefst zonder parfum en andere stoffen die kunnen irriteren.
Doe dit ook na de ontlasting! Heel belangrijk.
Met alleen toiletpapier blijven er vaak toch restjes ontlasting achter.
Indien je na de ontlasting echt niet de billen kunt douchen, gebruik dan vochtige doekjes. Het liefst babydoekjes weer zo natuurlijk mogelijk. Ik maak geen reclame, maar Etos verkoopt bijvoorbeeld Waterwipes (99,9%water). Een washandje werkt ook en een bidet is ideaal.
Daarna goed droog deppen. Niet vergeten.

Wissel dagelijks je ondergoed. Vaker mag ook. Zorg dat het ondergoed snel opdroogt.
Katoen neemt vocht goed op, maar verdampt nauwelijks. Ondergoed om te sporten neemt goed op en droogt snel.
Het ondergoed dat je nu hebt:
Zo warm mogelijk wassen. Liefst een was van 90 graden. De oude bacteriën die zo ruiken, kunnen nog in het ondergoed zitten. Je broek ruikt misschien lekker als je deze uit de kast pakt. Vervolgens komt er een vers druppeltje zweet bij: stinken!
Dit probleem wordt echt onderschat.
Zelf heb ik eens een top gehad waarin ik flink gezweet had. Na het uitwassen op 40 graden rook het topje weer lekker. Toen ik het weer droeg, rook ik mezelf weer. De top weer uitgewassen, aangetrokken. En ja hoor, ik rook mezelf weer.

Tips om de plek droog te houden met middeltjes: talkpoeder, zacht toiletpapier dubbel vouwen en in de naad leggen...
In de bron staan er nog meer. Zoek naar wat jij fijn vindt.

Succes, schaam je niet (komt vaak voor), sluit een lichamelijk ongemak uit, ben flink allert op de hygiëne tussen de billen, zoek goed ondergoed en ga de tip vinden waar jij je prettig bij voelt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Denk dat jou huidbacterie een sterke geur hebben.
En meeste mensen wassen kleding op 40 graden,
en dat dood niet alle bacteriën in de kleding.
( de bacteriën veroorzaken de geur, zweet heeft geen geur. )

Mijn advies:
Koop nieuw ondergoed dat gewassen kan worden op 60 graden.
Geen synthetisch kleding, dat is warm op de huid en geeft meer bacterie groei.
( en elke dag schoon ondergoed aan. )

Ik zelf was meeste kleding op 60 graden met parfum vrij wasmiddel.
En als ik een kleding aan doe die op 40 graden is gewassen,
stink ik sneller dan met een 60 graden gewassen kleding stuk.

ik was parfum vrij:
omdat ik niet wil dat viezig geuren worden gecamoufleerd door parfum.
En omdat parfum ook de groei van bacteriën en schimmels in de wasmachine camoufleert.
(Ja er zit veel flora en fauna in je wasmachine als je altijd op een lage temp wast.)

Die is mijn kennis, hoop dat je er iets aan hebt.