Kunnen mijn klachten komen door een tekort aan ijzer als vegatariër?

Ik heb sinds een week dat ik duizelig ben, me moe voel, hoofdpijn en soms misselijkheid. Ook heb ik een wazig beeld, een beetje alsof ik dronken ben. En mijn ogen worden heel snel onscherp, ik moet ze steeds weer scherpstellen. Voor mijn gevoel komen de klachten het meest in de middag voor. Zou het kunnen omdat ik een vegetarisch dieet heb dat hier de klachten van komen? Ik eet meestal vleesvervangers waar ijzer en vitamine B12 aan zijn toegevoegd. Als iemand weet waar het aan ligt hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Het zou kunnen dat je klachten daardoor veroorzaakt worden maar het lijkt mij beter als je voor de zekerheid even naar de huisarts gaat en bloed laat prikken.
bamibal
4 jaar geleden
Ga ook eens langs de opticien. Misschien heb je een bril nodig. Slechte ogen veroorzaken ook vermoeidheid, hoofdpijn, etc.
tinus1969
4 jaar geleden
Meten is weten. Ga naar de huisarts.
liveisgreat
4 jaar geleden
ja je kan moe zijn door ijzertekort. Maar ik zie ook symptomen van hyperventilatie. Het is altijd wat gevaarlijk om een medisch probleem voor te leggen aan leken. Neem je moed samen en laat toch eens nakijken. Zelfs als het toch iets ernstigs is, is het beter om er tijdig bij te zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze symptomen komen bij veel indicaties voor. Wil je helderheid? Afspraak bij de huisarts, bloedonderzoek. Het eerlijkste beeld. Succes.

Antwoorden (2)

Het belangrijkste probleem bij vegetariërs en veganisten is een vitaminetekort. Daarom belangrijk NAAR DE HUISARTS TE GAAN:
Vitamine B12
B12 zit in bijna alle dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren. In plantaardige producten komt (bijna) geen vitamine B12 voor. Een vitamine B12-tekort kan vervelende symptomen geven zoals vermoeidheid, geheugenverlies, hoofdpijn en bloedarmoede. Een goed supplement bevat 1000 microgram B12.
Vitamine D3
Vitamine D3 zorgt voor een betere opname van calcium. Je krijgt het door blootstelling aan zonlicht of door het eten van vette vis, lever, eigeel of kaas.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je zegt zelf al dat je vleesvervangers eet waar ijzer aan toegevoegd is. De kans dat je klachten voortkomen uit ijzertekort is dus klein. Dit mede omdat jouw klachten door veel verschillende aandoeningen veroorzaakt kunnen worden: van ijzertekort, oogproblemen en migraine tot diabetes en ms.
Een bezoek aan de huisarts lijkt me dus raadzaam.
SimonV