Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat te doen tegen vermoeidheid?

Goedemiddag,

Ik sinds een aantal jaar last van vermoeidheid. Vaak ligt de oorzaak hier van voor de hand, zoals het niet goed (in)slapen, maar soms als ik genoeg slaap heb gehad voel ik me nog steeds als een wrak. Een voornaam en erg vervelend gevolg hiervan is dat ik last heb van vermoeide ogen (althans dat denk ik). Dit uit zich voornamelijk in het niet goed open kunnen houden van de ogen als ik in een lichte setting terecht kom. Bijv: op het moment ben ik op vakantie, en ik kan mijn ogen buiten niet goed open houden: ik moet dus áltijd met een zonnebril op lopen, en zelfs dan voelt het niet optimaal.

Zo ook wanneer ik om 8 uur sochtends op het werk verschijn en mezelf moet bedwingen van het dichtvallen van mn ogen, waardoor je echt gaat turen naar je computerscherm.

Daarnaast ben ik als ik thuis kom rond half 6 compleet uirgeteld: meestal ga ik even slapen voor het avondeten. Dit zorgt dan weer voor een verstoorde slaapcyclus, waardoor ik savonds weer moeilijk in slaap. Met mijn 20 jaar zou ik toch wel na werk even de sportschool in moeten kunnen duiken? Dit geldt hetzeltde voor het beoefenen van hobby's/lezen van boeken wat je gewoon niet meer doet, en dat betreur ik.

Volgens de dokter heb ik een laag B12 en D gehalte (na bloedprikken). Zou dit de enige oorzaak zijn? Ik heb een paar weken geprobeerd tabletten te nemen, maar ik merkte niet echt resultaat. Ik heb voor het slapen allerlei middeltjes geprobeerd: melatonine tabletjes, wietolie, schlusser zeezouten

Weet jij het antwoord?

/2500

Mogelijk eet je niet goed of te weinig. Ga naar een diëtiste en laat je adviseren. Er wordt dan een leefregel gemaakt rekening houdend met jouw voorkeuren. Wat wordt er gedaan aan de B12 en D, de tabletten geven geen resultaat? of langer proberen of terug naar de huisarts. Je slaapritme wordt verstoord door niet elke avond zelfde tijd naar bed. Iedere dag zelfde tijd op (wekker) en 's avonds stipt op dezelfde tijd naar bed. Zonder phone, neem iets te lezen, is beter. Iedere avond op dezelfde tijd sporten -tot 2 uur voordat je gaat slapen- is prima. Actie, daarna douchen en nog even rustig worden en naar bed. Of de hond uitlaten kan ook. Geen melatonine, wietolie of andere hulpmiddelen, met 20 jaar moet je een normaal slaapritme kunnen opbouwen. Voedsel - gezond en genoeg Rust - op tijd slapen, naar bed gaan - en opstaan Beweging - niet auto of OV - neem de fiets of wandel en zeker sporten. Houd dit een paar maanden vol en je zult het resultaat zien. Rust in je leven, goed slapen en ritme. Als je werkt heb je al een ritme, logisch, je vrije tijd kan je beter ook zo inrichten. Probeer het maar, maak een rooster en leef er naar. Vergeet niet ook af en toe stappen in te plannen. :) Succes PB!

Je hebt blijkbaar een bewezen tekort aan vitamine B12 en D - dan is al het andere wat je doet tegen vermoeidheid zinloos zolang deze twee tekorten onvoldoende anagepakt zijn. Vitamine D: afhankelijk van de hoogte van het tekort elke dag 1000 IE of - bij een groot tekort in één keer een booster met 25000 of 90000 IE, eventueel als injectie. Waardes regelmatig (pakweg 1 keer per 6 weken) laten controleren; streefwaarde 80 (sommigen zeggen 100, minimaal 50). Vitamine B12: startdosis van 10 injecties hydroxocobalamine in 5 weken, daarna wekelijks injecties gedurende een jaar. Controle van bloedwaardes is (meestal) niet zinvol nadat injecties zijn gestart. Aanvulling: Vitamine B12 smelttabletten zijn vooral geschikt als onderhoudsbehandeling, niet of nauwelijks om een tekort (waarbij klachten opreden) aan te vullen.

Toegevoegd op 13 augustus 2019 10:41: bron, tekst
Bronnen:
https://db.cbg-meb.nl/smpc/h50830_smpc.pdf
https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12...

Een vitaminetekort kan zeker de oorzaak zijn. Het is prima om voor langere tijd een hoge dosering B12 te gebruiken, een teveel plas je wel weer uit. Injecties of zuigtabletten werken doorgaans goed. De D. is ook belangrijk, vooral als je niet veel in de zon komt.Verder zou ik als ik jou was eens googelen op Magnesium. Een zeer belangrijk mineraal. Bij een tekort is vermoeidheid een van de verschijnselen. Verder gezonde voeding, en een avondwandeling is altijd goed. Als je slecht blijft slapen, dan is een slaaponderzoek een optie. En ook raad ik ontspanningsoefeningen aan. Eenmaal een poosje naar yogalessen en je weet hoe je je ontspannen moet voor de rest van je leven. ;) Nog een erg belangrijke tip; maak je geen zorgen om je slapeloosheid. Dat werkt het namelijk in de hand. En nog een persoonlijk advies: als ik in de nacht een poosje wakker lig, en daar geen zin in heb, ga ik altijd even lezen. Na een half uurtje zak je dan vanzelf wel weg, ook bij een leuk en boeiend boek.