Wat kan je doen tegen het vervellen van de huid op zowel vingers als voeten?

Sinds ongeveer twee weken zit er op de onderkant van mijn fout een grote open 'wond'. De vellen hangen eraan en je ziet echt het 'vlees' zitten. Het jeukt/brandt regelmatig en het ziet er ook een beetje vies uit (schimmel?!). Ik heb al geprobeerd om het weg te krijgen door talkpoeder te gebruiken, er regelmatig jodium op te smeren en door er schimmelcreme op te doen. Het wordt niet echt minder.

Sinds 1 week beginnen er ook steeds meer vellen aan mijn vingers te komen.

Wat kan ik hier het beste mee doen.

criseyde
4 jaar geleden
Wat zegt de huisarts ervan?
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Daar ben ik nog niet geweest omdat ik online had gelezen dat je het eerst een tijdje zelf moet proberen op te lossen met creme en dergelijke. Maar dat helpt dus tot op heden niet.
SimonV
4 jaar geleden
Je weet zeker dat het geen diabetische wond is?
“Soms modderen verpleegkundigen maanden aan met een wond die maar niet wil genezen en niemand vraagt of de patiënt diabetes heeft.”
https://www.nursing.nl/verpleegkundigen-weten-weinig-van-wondzorg-en-diabetes-1503999w/
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Voor hoever ik weet, heb ik geen diabetes

Antwoorden (1)

Wat je het beste kunt doen is naar jouw huisarts gaan!

Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat jij Psoriasis palmoplantaris hebt. Een abnormale verdikking van de opperhuidcellen in combinatie met een gestoorde afweerreactie. Ook erfelijke factoren spelen een rol. Psoriasis aan de handpalmen en de voetzolen wordt waarschijnlijk ook in stand gehouden door wrijvingsfactoren. De handen worden immers veel gebruikt bij manuele handelingen en de voetzolen moet het gewicht van het lichaam dragen tijdens het lopen.
Het verschijnsel dat psoriasis kan ontstaan door trauma of wrijving aan de huid wordt het “Koebner fenomeen” genoemd.
Amadea