Wie kan mij meer vertellen over pretibiale mixoedeem?

Ik ben schildklierpatient ( Graves ) en heb hele ruwe droge scheenbenen . Wie kan mij vertellen wat dat inhoud ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
Amadea
4 jaar geleden
Over pretibiaal myxoedeem is alleen specialistisch medische informatie te vinden, in voor leken onbegrijpelijke taal. Jouw huisarts kan het waarschijnlijk wel uitleggen. Wel is te lezen dat de afwijkingen In de meeste gevallen spontaan verdwijnen. Heb je last van jeuk of pijn, dan kan een speciale crème voorgeschreven worden.

Antwoorden (1)

Zoals jij de vraag stelt: hierbij een beschrijving uit de literatuur:
Pretibiaal myxoedeem
Een huidaandoening waarbij de huid (pre-tibiaal = voor de scheenbeen) paarsbruin verkleurd, verdikt maar week, jeukt en soms pijnlijk is. Er is ook sprake van 'non-pitting' oedeem; dit is vochtophoping waarbij geen putten kunnen worden gedrukt in de vochthoudende huid.
Het verloop van pretibiaal myxoedeem is onvoorspelbaar. Het wordt gezien bij hyperthyreoïdiepatiënten, vaak in combinatie met oogklachten (oogziekte van Graves). De behandeling van de hyperthyreoïdie geeft over het algemeen ook verbetering van de myxoedeemklachten. Het kan ook voorkomen dat het myxoedeem pas verschijnt na de genezing van een thyreotoxicose (hyper storm). De enige effectieve behandeling bestaat uit het gebruik van corticosteroïdenzalf, gedurende langere tijd.

De exacte oorzaak is niet bekend. Er wordt gezien dat in de lederhuid verdikking optreedt door afzetting en ophoping van eiwit-afvalstoffen in het weefsel.Het wordt meestal als eerste zichtbaar op de scheenbeen, maar kan uitbreiden naar het hele onderbeen en voeten.

Referenties:
Ziekten van de schildklier; bewerkt door dr. Elte en prof.dr Nieuwenhuijzen Kruseman; ISBN 90 313 4111 8.
Bronnen: