Waarom krijg ik hoofdpijn bij buikspier trainingen en hoe kom ik ervan af?

Wanneer ik buikspier oefeningen doe merk ik al snel dat ik barstende hoofdpijn ga krijgen. Toen ik voor de eerste keer situps ging doen deed ik er 100 zonder probleem. Bijna geen hoofdpijn en weinig inspanning benodigd. Helaas werd dat al snel anders. Na een paar weken begon ik na 10 situps al te merken dat ik hoofdpijn krijg en rond de 15 kan ik het niet meer uithouden van de hoofdpijn. Tot op het punt dat ik migraine aanvallen krijg en de rest van de dag op bed blijf liggen. Hoe dan ook, er blijkt niks mis te zijn met mijn gezondheid en ik heb het alleen bij buikspier oefeningen waarbij mijn hoofd geen ondersteuning heeft.

Als iemand een antwoord heeft op waarom dit is en of hoe ik dit kan oplossen, dat zou zeer gewaardeerd worden!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Met sit-ups zonder ondersteuning van je hoofd krijg je veel spanning op je nekspieren. Je zult de hoofdpijn dan ook vooral in je achterhoofd voelen. Je kunt het opvangen door je hoofd te ondersteunen met je handen (maar niet aan je hoofd trekken; alleen steunen). Beter is het voorlopig alternatieve oefeningen te zoeken.
Met een trimwieltje train je buik-, rug-, én schouderspieren. Met een buikspierbank train je buik- en rug-spieren (wél je hoofd ondersteunen met je handen).
Er is ook een soort "rolbeugel" (zie tweede link) waarmee je wat rustiger buikspieroefeningen kunt doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helemaal mee eens..
Kleine toevoeging: Kan het zijn dat je je adem inhoudt tijdens de buikspier oefeningen? Of je adem 'vastzet'?
Wanneer je dit doet kun je ook erg veel druk op het hoofd veroorzaken..