heeft het slechte invloed op je stem als je je vaak verslikt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Ivana
4 jaar geleden
Als je je vaak verslikt moet je contact opnemen met je huisarts. In het ziekenhuis kunnen ze de oorzaak opsporen. Tenzij je zelf de oorzaak kent natuurlijk: Te snel eten, te veel haasten, eten terwijl je met andere dingen bezig bent en slordig slikt.
Het is niet zo dat de hoestbui daarna alles weer uit je luchtpijp terug brengt. Evengoed kan het zijn, dat het stukje eten in je longen of diep in je luchtpijp terecht komt. Ongevaarlijk is het zeker niet. Mijn longarts heeft gezegd, dat je zelfs kunt stikken. Zover is het bij mij niet gekomen, maar het heeft me wel een middelste longkwab gekost. Die is operatief verwijderd. Dus pas op!! :)

Antwoorden (1)

Indirect wel, ja.

Wanneer iemand zich verslikt komt er eten, drinken of speeksel in zijn of haar luchtpijp terecht in plaats van in de slokdarm. Het kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van praten tijdens het eten, waardoor het strotklepje niet snel genoeg naar beneden klapt om de luchtpijp af te sluiten. Normaal gesproken krijgt de persoon vervolgens een hoestbui. Hoesten zorgt ervoor dat wat er in de luchtpijp is gekomen er weer uitgaat.

Jij verslikt je vaak, dus moet je vaak hoesten. Dat kan schadelijk zijn voor je stembanden, want die slaan tijdens het hoesten hard tegen elkaar. Daardoor heb je meer kans dat er knobbeltjes of poliepen op je stembanden ontstaan, waardoor je stem dan continu hees of schor gaat klinken.

Als iemand zich vaak verslikt kan stress daar de oorzaak van zijn. Maar het kan ook door een aandoening of door medicijnen komen. Het lijkt mij verstandig om het met je huisarts te bespreken.
Amadea