Kan ik rustig doorroken met een rode vlek in het oog?

een vriend merkte vanmorgen een rode vlek op de bovenkant op mijn oogwit. Ik heb tot de middag er niks aan gedaan, ben bij een skatepark intensief gaan skateboarden. Maar toen het ging kriebelen en de vlek groter werd ben ik naar de huisarts gegaan diezelfde middag. Mijn oog had geen beschadigingen aan het vlies(getest met fluoriserende vloeistof) maar ondertussen was er aan de onderkant een kleine rode vlek bijgekomen. De huisarts zei dat er niks aan de hand was, maar nu in de avond ben ik een sigaretje gaan roken(ik rook ongeveer 20 sigaretten per dag) en heb ik opgemerkt dat beide rode vlekken nog groter werden en ik heb nu ook een bol gevoel(alsof mijn oog bol staat) in mijn oog. Het gaat om het rechteroog, ik ben 16 jaar oud, en ik slik geen medicijnen sinds 2 jaar en heb geen historie aan oogaandoeningen.

Kortom, kan ik gewoon rustig doorroken en het vanzelf overlaten gaan, en kan het geen kwaad, of moet ik nu aan de bel trekken en naar de huisarts terug gaan? Ik ben erg bang voor oogproblemen, ik zou echt niet morgen wakker willen worden met een blind rechteroog.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik zou wel de huisarts weer bellen, je klacht is erger geworden. Roken is sowieso slecht voor je, en dat weet je ook wel. Denk niet dat iemand hier je gaat aanraden te blijven roken.
marjolein55
4 jaar geleden
Als iemand wil blijven roken mag hij/zij dat zelf weten,er is al genoeg gezeur over niet/wel roken. Maar wel even naar je huisarts gaan voor je oog,dan weet je het zeker wat er aan de hand is
Z512099
4 jaar geleden
Het is een onschuldige bloeding, wel kunnen de vlekken zich uitbreiden en al het oogwit roodkleuren...dit gaat na een tijdje vanzelf volledig weg.
20 sigaretten per dag voor een 16 jarige is wat veel, probeer dat minstens te halveren.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik rook al 20 jaar, toen mocht je als 15 jarige nog tabak kopen...nu is dat 18 en daar is een reden voor. Er is geen enkele roker die niet zo willen dat hij nooit begonnen was :-( als het je nog lukt, stop dan nu. Zo dat was mijn preek waar je niet op zat te wachten en niet om gevraagd had. Beterschap met je oog. Ik weet niet of dit door het roken komt. Dat zou ik aan de dokter vragen. Er staat wel op de pakjes dat je blind kunt worden van roken.

Antwoorden (1)

Roken heeft effect op je adderen -en bij jou meteen. Alleen al het feit dat dit is gebeurd, is een reden om even niet te roken en terug te gaan naar je arts.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik moet toevoegen dat de vlek hoogst waarschijnlijk door een flinke klap op mijn hoofd is veroorzaakt. Ik stootte mijn hoofd heel hard op het treinstation.