Wat doen tegen een altijd verstopte neus?

Ik heb zo'n beetje 24/7 een verstopte neus. De laatste tijd bloed het ook regelmatig. Niet als in: het loopt eruit, maar ik proef hey bijvoorbeeld en als ik mijn neus snuit merk ik het.
Ik gebruik nu al zo'n 2-2.5 jaar neusspray (xylometazoline) om te kunnen slapen. Als ik geen neusspray gebruik, slaap ik gewoon simpelweg de hele nacht niet. Overdag gebruik ik nooit neusspray.

Ik moet ook erg vaak niezen.

Amadea
5 jaar geleden
Oh oh, je hebt dus zelf je neusslijmvlies naar de vernieling geholpen. Neusspray mag je niet langer dan twee weken gebruiken! Gaat het nog wel goed met ruiken en proeven?
Ritsuka
5 jaar geleden
Zo lang achter elkaar neusspray is heel slecht voor je
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga naar je huisarts met deze klachten en voor een eventuele doorverwijzing naar een KNO arts, ook als je jezelf niet, of niet helemaal herkent in onderstaand artikel:
https://www.beautyjournaal.nl/2015/01/23/verslaafd-aan-neusspray-kno-arts-bas-rinia-vertelt/

Antwoorden (8)

Een arts lijkt me een goed idee te zijn voor jou. Wat hij gaat zeggen weet ik niet.
Maar deze dingen daar dacht ik aan bij je vraag.

Ik hoorde al van mensen die zweren om regelmatig hun neus uit te wassen met van dat fysiologisch water. Misschien voor jou een idee tegen bedtijd. Al lijkt me het niet echt goed om dat vaak te doen. Er zijn ook spuitbussen hiervoor en zelfs een soort 'rare theepot' om hierbij te helpen.

Als je op je zij licht, dan raakt de kant van je neus die vanboven licht meestal vrij.

Een vicksstikje geeft ook regelmatig hulp bij verstopping. Maar als je neus al zo erg er aan toe is, dan betwijfel ik of dat wel gaat mogen.

Vicks in heet water oplossen en erboven dampen doen ze vaak bij kindjes.
Kokend water en dampen gaat ook en dat is ook vrij natuurlijk.
5 jaar geleden
Voordat je toch een afspraak bij de huisarts maakt, kan je nog iets proberen:

Ui
In grove stukken gesneden op nachtkastje, dat verhelpt de verstopping. Volgende nacht weer, even volhouden als je neus overdag weer dicht gaat.

Pepermuntolie (drogist)
Wrijf op iedere hand één druppel uit over de binnenkant van je handen. Snuif dit verschillende keren goed met de neus op.
en/of
Enkele druppels op een washandje of doekje (op je hoofdkussen leggen), geven je neus weer ruimte voor lucht.

Zout water
Met keuken zout en lauw water kan je je neus spoelen. Er zijn verschillende manieren van neusspoelen: met een spuitje, een kommetje en een neusdouche. Zie bron voor tips.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien moet je neuraaltherapie overwegen.
Ik heb dat pakweg 20 jaar geleden gehad, en sinds die tijd bijna geen gezeur meer gehad met klachten als last van m'n keel/verstopte neus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een chronisch verstopte neus in combinatie met niezen, kan duiden op een vorm van allergie. Denk b.v. aan overgevoeligheid voor huisstofmijt of huidschilfers van huisdieren. Via de huisarts kun je een test aanvragen om te checken of je een allergie hebt ontwikkeld en zo ja, waarvoor.
Spoelen met zout water kan ook helpen tegen een verstopte neus. Je kunt zo'n zoutoplossing zelf maken of kant-en-klaar kopen (zie bronnen).
Ook een anti-snurkbeugel, die in allerlei vormen te koop zijn, kan helpen om je neus 's nachts open te houden: https://snore-no-more.nl/
5 jaar geleden
Hier de gouden tip die je van mij hebt, want ik heb er zelf ook 3 jaar last van gehad. Ten eerste stop met neusspray. Ga naar de apotheek of bestel een Rhino Horn en koop een cilinder met LO SALT erin. Spoel elke ochtend en avond je neus daarmee. Dit doe je 2 tot 3 jaar en uiteindelijk zal het weer vanzelf open gaan. Ik zit het nu ook altijd nog te doen ik moet nog 2,5 jaar maar bij mij is het ook gelukt. Ik ben wel naar de KNO arts gegaan en heb daar nog een ander soort neusspray erbij gekregen want niet helpt voor het openzetten geen flauw idee waar voor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veelvuldig (dagelijks is dat) en langdurig gebruik van Xylometazoline irriteerd en verdroogd juist je slijmvliezen. Daardoor verstopt juist je neus. Er staat niet voor niets in de bijsluiter dat je het niet langer dan 14 dagen mag gebruiken.
Je bent verslaafd aan neusspray, komt veelvuldig voor.
Pas als je een lange tijd er mee stopt zal je neusslijmvliezen zich herstellen en zal je weer een open neus houden.
Je houd je verstopte neus zelf in stand. Stoppen is heel lastig maar wel de enige oplossing.
Vraag je huisarts maar die zal het beamen. Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In Nederland heeft een hele grote groep mensen een chronisch verstopte neus.
De redenen hiervoor zijn zeer divers. Vaak heeft deze groep alles al geprobeerd. De enige manier om de neus tijdelijk open te krijgen, is het gebruik van xylometazoline.
Omdat dit ook maar kortdurend werkt, en deze groep vaak met de handen in het haar zit, hebben de kno-artsen een nieuwe methode ontwikkelt die wel helpt: De Celon-methode.
Deze methode wordt nog niet toegepast door elke kno-arts. Dus even googelen in welk ziekenhuis je terecht kunt.
Verder is het echt een kleine ingreep, die werkt en indien nodig om de zoveel jaar kan worden herhaald.
In het kort gebeurt het volgende:
De kno-arts verdooft de neus. Na een tijdje als de neus goed verdoofd is, wordt met een soort warmte de neusschelp verkleind. Na afloop mag je gewoon naar huis.
De methode doet geen pijn. Na afloop lijkt het een paar dagen of je erg verkouden bent. Na een paar dagen gaat het al een stuk beter. Na een paar weekjes is de neus echt open!

https://www.langeland.nl/media/51749/llzkaternmei.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beetje rigoreuze oplossing lijkt me. Elke paar jaar opereren. Beter eerst een tojd géén neusspray gebruiken. Helpt dat niet dan naar de HA voor advies. Snijden is altijd laatste optie vind ik.
Vaak is de neusspray juist de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mannonnetje33, dit is geen rigoreuze oplossing. Er wordt ook niet gesneden. Dmv warmte wordt de neusschelp verkleind. Verder zijn de meeste mensen al geholpen na 1 keer. Mensen die bijvoorbeeld zwaar allergisch zijn en/of een smalle neusdoorgang hebben, kunnen bijvoorbeeld na 3 jaar weer klachten hebben, waardoor ze weer een behandeling krijgen.
Deze methode werkt beter dan bijvoorbeeld allergiespray, allergietablet, spuiten etc.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aha, bedankt voor de uitleg. Ik kende het niet goed. Ik dacht dat ze sneden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vroeger moest er inderdaad wel gesneden worden. Gelukkig is de techniek heel erg verbeterd. Eerst was het inderdaad een heftige ingreep onder volledige narcose. Op deze manier stelt het echt niks voor. Nu is het heel menselijk.
Al veel antwoorden op deze vraag. Maar ik geef je er ook een. Omdat ik jaren geleden hetzelfde gehad heb.

Je bent verslaafd aan de neusspray. Ik ken dat. Daar is maar een oplossing voor. Afkicken. En dat kan gelukkig wel :-) ook na 2,5 jaar.

Ga naar de huisarts. Wees eerlijk over je neusspray gebruik. De arts zal je een ander middel voorschrijven wat je langere tijd mag gebruiken. Waarschijnlijk voor een maand.

Daarna zullen de klachten over zijn. Zo niet zal je terug moeten gaan. En naar een verdere oplossing moeten kijken met de dokter.

Ik heb 3 jaar otrivin gebruikt en bij mij is het ook goed gekomen.

Echt naar de dokter gaan hoor! Ik was zo blij dat ik er vanaf was. Weer normaal kunnen ademen en slapen.
5 jaar geleden
VraagAntwoord66
5 jaar geleden
Hier even een reactie van de vraagsteller. Ik ben nu ruim 1.5 week 'clean'. Ik ben gewoon van de één op de andere dag gestopt. De eerste week was echt een hel qua slapen met 's nachts wakker worden van een verstopte neus. Ik heb het gevoel dat ik nu wat sneller doorslaap en dat ik ook overdag er minder last van heb. Echter heb ik wel een erg gevoelige neus, waardoor ik van sterke geurtjes en dergelijke meteen een 'kriebelneus' krijg. Maar het begin is gemaakt :)