Wat helpt bij ernstige nachtkramp in been?

Een oudere dame slaapt slecht doordat ze meerdere keren per nacht kramp heeft. Neuroloog vindt geen afwijkingen. Ze is verder fit en wandelt dagelijks een half uur.

2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij mij heeft genoeg water drinken goed geholpen !

Het beste antwoord

Meestal is magnesiumtekort de oorzaak. Ze zou kunnen proberen dagelijks een magnesiumsupplement te nemen. Als dat helpt: prima!

Let wel op de soort magnesium. Magnesiumoxide is goedkoop maar het is biologisch nauwelijks werkzaam. Magnesiumcitraat en magnesiumstearaat zijn vele malen effectiever.

Als ze al calciumsuppletie gebruikt, mag ze de magnesium en de calcium niet tegelijk nemen. Ze remmen namelijk elkaars opname.

Tot slot: laat haar een magnesiumsupplement nemen, geen multi-supplement. Een overdosis aan vitaminen en mineralen kan namelijk schadelijk zijn.
Toevoeging:

Kijk ook eens naar haar schoeisel. Het schoeisel waar je overdag op loopt heeft invloed op de spieren, zeker op de langere termijn.

Ook de temperatuur van (de onderste helft van) het bed kan invloed hebben.
Toegevoegd op 06 april 2019 09:13: tekst
Cryofiel
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Had van zo iets dergelijks ook ooit last,door natuurdokter kreeg ik zink capsules,wat een goed resultaat gaf.
Ook magnesium zou hier goed voor zijn.
Toegevoegd op 06 april 2019 07:49: tekst
fremar
5 jaar geleden
Advies van de huisarts: bed uit en spier rekken; dit is nazorg - behandeling. Voorkomen is beter dan genezen.

Toen de Volkskrant een paar jaar geleden over het onderwerp schreef, kwamen tientallen reacties binnen, met steeds hetzelfde advies: leg een stuk zeep in bed en de kramp verdwijnt. In eerste instantie werd dit als 'oudewijvenpraat' gezien, echter het Radboud MC hoorde hier zo vaak van dat men nieuwsgierig werd.
Er schijnt alleen een effect te zijn bij geparfumeerde zeep, zegt arts-onderzoeker Bas Stunnenberg. In de geur van de zeep zouden stofjes zitten die kramp tegengaan.
Vooral Sunlightzeep wordt geroemd om zijn spierkalmerende eigenschappen. Zou er misschien toch sprake zijn van een opmerkelijk biochemisch mechanisme?

Antwoord: Voor het slapen gaan strekoefeningen doen zou helpen, daarnaast zijn er magnesiumpillen (nacht) en stukken zeep (bij voorkeur Sunlight) in bed te leggen.
De strekoefeningen kunnen aangevuld worden met de magnesiumpillen - 1 voor het slapen gaan.
Of zeep dan nog nodig is, niet altijd in ieder geval, echter Sunlight is te koop bij supermarkt zowel als drogisterij.
---
'Zeep werkt echt'
Tien jaar na dato staat dokter Ough nog steeds vierkant achter zijn onderzoeksresultaten, laat hij per mail weten: ‘Zeep werkt echt. Ik ben regelmatig belachelijk gemaakt door zowat elk wetenschappelijk veld door mijn onderzoek naar zeep, maar onder bepaalde omstandigheden werkt het zeer goed tegen spierpijnen.’ De inmiddels gepensioneerde Ough is zijn eigen bedrijf gestart om de door hem ontwikkelde toepassing aan de man te brengen.
https://bionieuws.nl/artikelen/kramp-bestrijden-met-zeep/

De Amerikaanse anestesioloog dr. Yon Ough publiceerde in 2008 hierover een artikel in Journal of Multidisciplinairy Healthcare.
Ook heeft hij doekjes met zeepgeur gemaakt en getest door deze op de pijnlijke plek te leggen. Dit werkte. Hij heeft nu zijn eigen bedrijf hier in.
https://yoo.rs/wakeupkitty/blog/zeep-helpt-tegen-kramp-1515173003.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
N.B. Ik heb er jarenlang last van gehad. Huilend van de pijn 's nachts uit bed: lopen en dat gaat dus niet door de pijn. Eindelijk kreeg ik het antwoord: magnesiumpillen voor de nacht! Het werkt.
Cryofiel
5 jaar geleden
Jouw bron zegt niet dat zeep helpt. Er zijn geen aanwijzingen dat zeep zou helpen, behalve een wijdverbreid volksgeloof. Wetenschappers staan natuurlijk open voor alles. Er is dus een onderzoek gepland. Dat onderzoek is echter nog niet uitgevoerd.