Is het normaal dat je na een operatie aan de blindedarm niet kan poepen en uiteindelijk gaat kotsen?

Ik ben afgelopen dinsdag met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een acute blindedarmontsteking. Na de operatie mocht ik woensdag alweer naar huis.

Nu heb ik sinds dinsdag ochtend niet meer gepoept. Plassen lukt prima. Inmiddels het gevoel dat ik propvol zit met voedsel, alsof ik me te buiten gegaan ben tijdens het kerstdiner. Ik blijf ook maar steeds boeren laten, erg pijnlijk ook.

Ik heb sinds de operatie dinsdag 16.00 gegeten: 3 boterhammen met kaas, een gekookt ei, schaaltje yoghurt, kipschnitzel, broccoli, een appel en een beker kippenbouillon. Verder water gedronken, thee en aanmaak limonade.

Zojuist ineens zonder misselijkheid vooraf flink gekotst, duidelijk de appel en de groene kruiden van die kippenbouillon. Het volgevreten gevoel is in ieder geval weg...maar poepen lukt nog steeds niet.

Is dat normaal? Gebeurd dat vaker na een dergelijke operatie? Ik mankeer eigenlijk nooit iets en poepen gaat bij mij altijd met het grootste gemak.

P.S. manlief is nu op advies van het ziekenhuis medicijnen gaan halen tegen obstipatie.
Oh ja, voorafgaand aan de operatie, ben ik ruim 27 uur nuchter geweest. Ik had zelf namelijk al op maandagavond het vermoeden dat ik blindedarmontsteking had, en verwachtte een operatie.

11.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Bel je behandelend arts
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of je huisarts bellen, is makkelijker bereikbaar denk ik. Sterkte HeerV
HeerVoldemort
5 jaar geleden
In de ontslagbrief van het ziekenhuis stond een nummer dat nummer gebeld. Daarom ging mijn man ook die medicijnen halen. Ik vroeg mij af of het normaal was na zo'n operatie. Dat alles van slag is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort: als je na de operatie één van deze klachten hebt, o.a., moet je contact opnemen met je arts (manlief is dus al gestart)
Aanhoudende misselijkheid en/of overgeven
Diarreeklachten of juist obstipatie
https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/b/blindedarmoperatie/complicaties-en-bijwerkingen-bij-een-blindedarmoperatie/item27152
Na een 'gewone' appendectomie is gewone voeding meestal na een dag of vijf pas weer straffeloos mogelijk, algeheel herstel kan twee weekjes duren, afhankelijk van de conditie.
De volgende dag al naar huis? Nog even en je wordt in sommige Nederlandse ziekenhuizen al tijdens de operatie naar huis gestuurd.
Beterschap HeerV
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ja bizar he, alles voor het geld. Zo snel mogelijk lege bedden. Want dan kan de volgende. Ik ben in ieder geval mijn eigen risico van 2019 al kwijt. En dat nog voor eind januari. In de ontslagbrief stond ook "Eet waar je trek in hebt, maar let op de voedingswaarde." Kan je ook alle kanten mee op...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Allereerst beterschap!
Na een operatie aan het maag-, darmkanaal kan je lichaam behoorlijk van slag zijn.
Waarschijnlijk ben je acuut geopereerd, omdat je een ontsteking had. Daardoor hebben ze jouw lichaam niet kunnen voorbereiden op de operatie. Jouw darmen zaten dus al vol met ontlasting. Tijdens de narcose worden de darmen als het ware stil gelegd. Waarschijnlijk hebben ze met een stethoscoop op jouw buik geluisterd of de darmwerking weer begon. Indien ze 'geborrel' horen, kun je gaan. In de darmen zit dan oude ontlasting die inmiddels hard is geworden door opereren, medicatie en niet gegaan zijn: obstipatie! Kijk even of je zakjes hebt gekregen om de ontlasting dun te maken en een klysma om de prop bij de uitgang te verweken. Hierna hebben je darmen weer even de tijd nodig om de oude te worden (kan een paar weken duren). Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.mlds.nl/ziekten/operaties/blindedarmoperatie/
Ook de Maag- Lever- en Darmstichting adviseert contact op te nemen met de arts indien je aanhoudend misselijk bent of moet overgeven of last hebt van verstopping, diarree of opgezette buik.
Je hebt al medicijnen gekregen, maar houdt het in de gaten.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb nu zakjes Macrogol nogiets. Vies spul, zoet/zout smaak, bah. Maar ik merk in ieder geval dat mijn darmen weer aan het rommelen zijn. Dus hopelijk lukt het straks. Wat een gedoe zeg. :-(
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Macrogol, onttrekt vocht aan het lichaam om de ontlasting zacht te maken. Vaak is dit genoeg.
Als je merkt dat het dan nog niet lukt, omdat er een prop voor zit, even voor een klysma vragen. Kan ook bij de huisarts. Zelfs Kruidvat etc. Verkoopt zetpillen die de prop zacht maken.

Antwoorden (2)

De pijnstillers die je na een operatie krijgt, kunnen inderdaad obstipatie veroorzaken. Meestal krijg je dan ook meteen (preventief) een laxerend poedertje.
5 jaar geleden
Het is vrij normaal dat je na een buikoperatie niet meteen weer een normale ontlasting regelmaat hebt. Binnen een paar dagen na de operatie zal die pas weer op gang komen. Bij de een duurt het wat langer of korter. Je zegt zelf dat je voor de operatie ruim 27 uur nuchter bent geweest... dat betekent dus dat er al niet veel ontlasting in je darmen aanwezig was. Overigens is het normaal dat je bij een appendix operatie een opnameduur hebt van een tot twee dagen...afhankelijk van je gezondheidssituatie en de herstelperiode.
Als alles normaal verlopen is, kan je ook thuis herstellen is het beleid tegenwoordig.

Meestal mag je een paar uur na de operatie beginnen met drinken en de volgende dag mag je pas beginnen met eten, dat is afhankelijk van je herstel.

Als ik het goed begrijp, heb je dus vrijwel korte tijd na de operatie al meteen behoorlijk wat gegeten wat misschien ook al niet licht verteerbaar was. Brood met kaas is alleen licht verteerbaar als het wit brood is.... volkorenbrood, krentenbrood, croissants en roggebrood kan je dan beter even laten liggen. Kaas is zuivel en lactose en darmen zijn niet bepaald goede vriendjes. Het is geen probleem als het 30+ kaas is geweest of Hollandse Goudse kaas. Door een speciale rijping bevat deze geen lactose.

De vezel- en voedingsrijke groenten uit de kruisboomfamilie, zoals bloemkool en broccoli, hebben heel wat voordelen voor je gezondheid. Helaas bevatten ze ook een complexe suikersoort, raffinose, waarvan bekend is dat het leidt tot het opbouwen van gas en een opgeblazen gevoel. Wellicht veroorzaakt de broccoli het 'boeren'.
Heb je dit eten door het ziekenhuis zelf gekregen en dit ook nog op dezelfde dag van de operatie? Ik vind het persoonlijk iets 'ondoordacht' als dit het beleid is!
Normaliter beginnen ze na een buikoperatie altijd met eerst vloeibaar voedsel als vla, pudding, yoghurt, kwark enz. en dan pas met vast voedsel dat in het begin nog niet volkoren is, omdat de darmen daarbij meteen teveel moeten werken. Die kunnen beter langzaam op gang komen na de stillegging.

Het is dus vrij normaal wat jou nu overkomt. Nadat je de obstipatie-medicatie hebt gebruikt om de ontlasting zachter te maken zal alles wel weer normaal gaan werken. Zorg wel dat je veel drinkt (1,5-2 liter per dag)en vezelrijk voedsel neemt, ander kan de verstopping verergeren.
amc
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het brood was witbrood, ik heb 2 sneetjes gekregen om 23.30 's avonds, de dag van de operatie, met Hollandse goudse kaas, oud. (Dit was 5,3 uur na de operatie) dus na die 27 uur nuchter. Bij het ontbijt om 8.30 nog 1 sneetje met hetzelfde beleg, en die Yoghurt en het ei. Dat was dus ook in en van het ziekenhuis. Thuis heb ik 's avonds tegen 18.00 die kipschnitzel en broccoli gehad. En die appel en de kippenbouillon die heb ik om 5.00 's nachts gehad. In de ontslagbrief stond: eet waar u trek in hebt en wat u goed valt. Let hierbij op de voedingswaarde...wat deze waarde zou moeten zijn is mij niet verteld. Ik ging er vanuit dat ze normaal bedoelde en geen frikandellen en kroketten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het geen slecht antwoord, maar na een (buik)operatie, begin je eerst met water drinken, vervolgens thee of bouillon. Indien dit allemaal goed valt (niet misselijk) en de patiënt goed kan slikken, wordt overgegaan op beschuit of wit brood. Ik vind de nadruk zo op de voeding liggen.
Het stilleggen van de darmen veroorzaakt de ergste obstipatie. Al eet je vooraf niets (27 uur), dat is beter voor de maag, want die is leeg; minder kans op misselijkheid, maar dat maakt het darmstelsel niet leeg. Bij een geplande buikoperatie moet je de dag ervoor laxeren totdat er heldere vloeistof wordt uitgescheiden.
Daardoor krijg je vooral obstipatie: ingedroogde ontlasting met darmen die in het begin niet veel doen, waardoor de ontlasting nog droger wordt.