Heb ik kans dat mijn oorsuizingen nog weggaan?

Hoi, ik ben precies een week geleden op een feest geweest en ben ongeveer 3 uur blootgesteld aan zeer harde muziek. Nu heb ik normaal altijd een piep in mn oren wanneer ik naar huis ga alleen nu is deze dus aangebleven. Betekent dit echter dat ik hier voor de rest van mijn leven aanvast zit? Ik ben 17 jaar..

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit moet ik nog even toevoegen: normaal als ik thuis kom heb jk dus die piep maar is die de volgende ochtend gewoon weer verdwenen. Dit is dus voor het eerst dat het langer aanhoudt..
TurfGraver
5 jaar geleden
En "normaal" is dat geen zorg om de volgende keer je oren wel te beschermen?
Z512099
5 jaar geleden
Zou weleens permanent kunnen zijn.

Antwoorden (2)

In de meeste gevallen verdwijnt de tuut na een tijdje. Deze vorm van tinnitus heet tijdelijk oorsuizen. Soms gaan de oorsuizingen echter nooit weg. Dit komt omdat de trilhaartjes van de haarcellen in het binnenoor te zwaar beschadigd zijn.
Let de volgende keer op en bescherm je oren, voor het te laat is. Wanneer je dit alarmsignaal opvolgt en zorg draagt voor je oren, kan je voorkomen dat je constant met een tuut opgezadeld zit.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor uw atnwoord! heb 2 dagen nadat het aanhield gehoorsbescherming besteld. Ik merk dat de piep in mn oor minder wordt dus hoop nu dat het helemaal wegtrekt. Zal anders zeker met uw aanbevelingen aan de gang gaan!
Ook ik raad je aan om , bij hard geluid , gehoorbescherming te gebruiken , al was het alleen maar , om de kans op ( permanente ) gehoorbeschadiging te beperken . Mijn eigen ervaring is alleen niet zo simpel , als het in het voorgaande antwoord , beschreven wordt . Ik heb al mijn hele leven , dus van jongs af aan , tinnitus . En tijdens mijn pubertijd en het daarmee samenhangende concert/disco bezoek , kreeg ook ik last van een "piep" , extra dus , bovenop die andere "piep". Ik ben toen , bijna direct , begonnen met het dragen van gehoorbescherming in die situaties . Niet stoer , ik werd zelfs voor gek versleten , maar ik dacht , wacht maar , straks zijn jullie doof en ik niet .
Ik heb ook altijd , ondanks de permanente tinnitus , een uitstekend gehoor gehad , totdat ik , ongeveer op mijn 40ste , doof begon te worden . En nu al 20 jaar , steeds dover . De ( westerse ) geneeskunde legt me nu al jaren uit , dat dit permanente gehoorbeschadiging is , waar niets meer aan te doen is ( behalve gehoorapparaten , geen pretje , geloof me ) omdat de trilhaarjes in mijn binnenoor omgevallen danwel beschadigd zijn . En dat ondanks mijn jarenlange , attente gehoorbescherming . Ik denk dus dat hier meerdere dingen aan de hand zijn , tinnitus hoeft niet per defenitie , omgevallen of beschadigde trilhaarjes te betekenen , hoe kon ik anders jarenlang een goed gehoor hebben , met tinnitus ? En dat doofheid een beschadiging van die haartjes is , wil ik best geloven , ik snap alleen niet hoe ik die dan beschadigd heb ? Misschien iets genetisch ? Alleen dat beide permanent zijn , daar ben ik het niet ( meer ) mee eens . Al een tijdje , doe ik op aanraden van , de chinese geneeskunde ( de Tao ) zogenaamde oor-oefeningen , ze helpen bij het verminderen van mijn tinnitus en het verbeteren van mijn gehoor/ verminderen van mijn doofheid . Het heeft alleen zijn tijd nodig , het is geen ( westerse ) quick-ficks . Ik bedoel , alles is niet altijd , alleen maar , zwart/wit . Er kunnen ook best nog andere oplossingen zijn , waar ik ook nog niets van weet . Maar voor dit en alle andere problemen geld altijd : Geen paniek , ga eerst eens rustig kijken , wat er aan de hand is en dan rustig kijken , wat er aan te doen is . Er kan zelfs een oplossing blijken , waar nog nooit iemand aan gedacht heeft ! Word je nog beroemd !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Tinnitus is fantoom (hoeft in westers geneeskunde ook geen beschadigingen te zijn) geluid.
Hersens en of zenuwen kunnen deze veroorzaken (al een te kort aan mineralen bijvoorbeeld).
Maar piep nadat je aan luide muziek bent blootgesteld is wel zeker een lichamelijke waarschuwing.
Zou dom zijn om deze te negeren.
Erna55
5 jaar geleden
@antoonna : kun je iets vertellen over de ooroefeningen, of een link noemen ?