Kan door de kou fietsen (milde) onderkoeling veroorzaken?

Vanochtend fietste ik naar school (zo’n 30-40 minuten) en het was erg koud, ondanks ik me warm had aangekleed.

Toen ik op school aankwam, ging het niet goed; Ik had ‘trilaanvallen’ (vooral in mijn benen), mijn gehoor en zicht vielen weg (begon met zwarte flitsen), ik was niet in staat om te praten, helder te denken, lopen of staan en ik zag heel bleek.

Deze klachten gingen ongeveer na een kwartier weg.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Heb je wel goed ontbeten?
Amadea
5 jaar geleden
Klinkt meer als lage bloeddruk plus lage bloedsuikerspiegel dan als onderkoeling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag is of er een lichte onderkoeling kan optreden. Dat kan (antwoord), maar natuurlijk kunnen de symptomen ook andere redenen hebben. Als je in de situatie blijft van te veel afkoelen: Als je hart minder snel pompt, gaat ook je bloeddruk omlaag. Net zo als je bloeddruk omhoog gaat bij teveel hartslagen. Als je veel zweet, en je hebt niet goed gegeten en gedronken, kan het vochttekort geven.
Ik zou me er in ieder geval niet te druk om maken. Gebeurt het vaker, dan moet je natuurlijk wel een huisarts bezoeken.
Ritsuka
5 jaar geleden
Lage bloeddruk en/of suikerspiegel moest ik ook al aan denken @Amadea
tinus1969
5 jaar geleden
Eens met @Amadea. @Mabelxs7; hoeveel weeg je bij welke lengte, wat is je BMI? Eet je wel genoeg en gezond?

Antwoorden (2)

Dat komt doordat de schol warm is. door die snelle temp wisseling kun je zomaar flauw vallen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het kan zijn dat je licht onderkoeld was.
Daar hoef je je verder niet ongerust om maken.

Hoe kan dat?
Je fietste naar school gedurende 30/40 minuten. Dat is toch een behoorlijke inspanning waardoor je veel warmte kwijt raakt.
Op het moment is het buiten best koud. Vanmorgen was het zelfs een klein beetje onder het vriespunt. Je moet de warmte dan goed vasthouden. Dat deed je door dikke kleding. Maar had je ook een muts op? De meeste warmte verlies je namelijk via het hoofd. (Daarom krijgen baby's bij de geboorte meteen een mutsje op). Probeer dus je hoofd goed warm te houden met een dikke muts die goed aansluit op het hoofd. Ik weet dat de meeste jongeren dat niet geweldig vinden, maar ja......

Wat gebeurt er als je temperatuur iets te laag wordt?
Je hart gaat wat langzamer kloppen en daardoor wordt zuurstof niet meer zo goed door je lichaam vervoerd. Vooral de uiteinden van je lichaam hebben het dan wat zwaarder (natuurlijk eerst het hoofd).
Als je hoofd wat minder zuurstof krijgt, krijg je al die rare symptomen: hoofdpijn, flitsen, raar zien, je kunt zelfs flauwvallen.

Kortom, na een kwartier was jouw lichaam weer op temperatuur, jouw hart ging weer normaal kloppen, de zuurstof kwam weer op alle plekjes in het lichaam.

Dus, fiets iets rustiger, kleed je warm aan en vergeet vooral het hoofd niet!