Wat kan de oorzaak zijn van mijn onregelmatige menstruatie?

Ik heb nu al zo'n 4 jaar mijn menstruatie en in het begin zag je dat het duidelijk een menstruatie was. 7 dagen, gemiddeld bloedverlies. Het laatste jaar was het iets onregelmatiger (qua lengte cyclus, soms eens kort, soms eens lang), maar nog steeds binnen 'mijn' normen. En toen in augustus, was er alleen 3 dagen een hele lichte bruin/soms rode bloeding die tijdens de dag 1 keer kwam en dan verdween. Ik dacht dat het stress was en dat alles weer 'normaal' zou zijn na 2 maanden maar nu zijn we eind oktober en ik krijg soms random dagen (vanaf augustus dus) waarbij ik weer zoon klein beetje bloed verlies. Soms 1, 2, 3 dagen. Dit ziet er niet echt menstruatie-achtig uit en ik vraag mij af of dit überhaupt nog wel een menstruatie is of dat er iets mis is met mij. Ik neem al 3 weken elke week een ijzerpilletje, maar dat verandert er niets aan. Ik heb de pil nooit genomen, heb nooit seks gehad, en in het vorige jaar is er niets verandert aan mijn dagelijkse patronen. Iemand die me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Vraag de huisarts, en stop met die ijzerpillen. Alleen slikken als het echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ritsuka Die ijzerpillen zijn echt nodig, niet voor mijn menstruatie, maar voor mijn ijzertekort. Als ik de pillen niet neem, heb ik alle symptomen van ijzertekort, en als ik ze neem worden deze minder.

Antwoorden (2)

De eerste oorzaak, die bij mij opkomt, is jouw leeftijd. Je noemt weliswaar je leeftijd niet, maar je geeft wel aan dat je nu ongeveer 4 jaar menstrueert. Daaruit trek ik de conclusie, dat je tussen de 16 en 20 jaar oud bent. (Als ik het mis heb, mijn excuses daarvoor).
De eerste jaren na is de menstruatie doorgaans niet regelmatig. De eerste jaren kan de menstruatie een tijdje wegblijven, om dan weer terug te komen, en ook de duur kan sterk wisselen. Overigens is de cyclus voor de meeste vrouwen, als ze geen anticonceptiepil slikken, wat onregelmatig. Doorgaans is dat niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken.
Op de site dokterdokter.nl (zie de link) staat veel informatie over de onregelmatige menstruatie.
Mijn advies is wel, ga eens naar je huisarts. Hij/zij kan je nog veel beter informeren dan een internetsite en kan ook informatie, die voor jou specifiek is, geven.
5 jaar geleden
Wat is je BMI? Heb je extra beharing? Zou evt PCOS kunnen zijn.
Maar hert kan ook zijn dat je juist te licht bent. Vaak is het een hormonale kwestie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo,
Mijn BMI is normaal, al zegt dat niet veel over hoe gezond je bent. Mijn beharing is nogal veel, maar dat zit in de familie, en ik ben zeker niet te licht. Al heb ik wel andere symptomen zoals haaruitval (op mijn hoofd), altijd moe zijn (en ook heel 'afgezonderd' van de wereld -disconnected-), zeer gevoelig zijn aan suiker en een onregelmatige menstruatie. Het zou inderdaad een hormonale kwestie kunnen zijn, en daarvoor zou ik eens naar de dokter moeten gaan. Dankje voor je antwoord!