Wat is de oorzaak voor het niet aanmaken van speeksel tijdens het slapen?

Sinds eind juli 2018 heb ik hier last van. ik wordt 's nacht wakker met een gortdroge mond. Gebruik nu speeksel gel, maar dit is niet goed genoeg om de hele nacht door te slapen. zijn er meer mensen met de zelfde ervaring en zo ja, hoe gaan jullie daar mee om?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk komt het omdat je niet door je neus maar door je mond adem haalt. Probeer het eens door je neus(is wel ff wennen) maar dat zal helpen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ daar dacht ik ook direct aan.
Dit kan komen door een vocht tekort dat overdag ontstaat. Probeer overdag minimaal 2 liter water te drinken, het liefste nog iets meer als je dorst blijft houden. Bij mij werkt dit goed!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ziekten en aandoeningen, bv diabetes, bijwerkingen van medicijnen, oudere leeftijd, menopauze, speekselklierontsteking, maar ook stress, roken en door de mond ademhalen.
---
Droge mond 's nachts
Het door de mond ademen is de primaire boosdoener van het hebben van een droge mond 's nachts. Ademen door je mond wordt vaak veroorzaakt door het volgende:
.Gebruik van een occlusiespalk of een bijtspalk, of andere orthodontische apparaten.
.Het dragen van een CPAP-masker als onderdeel van de behandeling van slaapapneu.
.Snurken als gevolg van een allergie of verkoudheid kan ervoor zorgen dat het weefsel in de neus opzwelt, waardoor je 's nachts gemakkelijker door je mond kunt ademen.
.Ademhalingsmoeilijkheden: verstopte neusholtes door chronische sinusitis (bijholteontsteking), of een afwijkend neustussenschot.

Bovendien kunnen al deze klachten worden verergerd door een droge atmosfeer die wordt veroorzaakt door centrale verwarming of airconditioning. Een luchtbevochtiger kan hierbij helpen.

Tips:
Komkommer kauwen : speekselklieren stimuleren.
Appelsap drinken, na een paar slokken is droge keel verholpen, beter dan water.
.
Je maakt wel speeksel aan tijdens het slapen. Mogelijk komt het doordat je op je rug slaapt. Naai een tennisbal in je pyama-shirt op de rug vast, zodat je niet meer op je rug in slaap valt. Daardoor gaat het vaak mis. Je mond gaat open en speeksel verdroogt.
.
Om een mogelijk tekort aan vocht tegen te gaan is het voldoende eten van fruit en drinken van water iets om in de gaten te houden.