Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang heb je pijn als je op je tong bijt?

Ik heb afgelopen zondag flink in mijn tong gebeten en heb nu, op donderdag, nog steeds een pijnlijke tong. Duurt de genezing lang en wat kan je daar eventueel aan doen?

29.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Kleine wondjes kunnen dezelfde dag nog genezen, terwijl grotere bijtwonden pas na een week weer dicht zijn. Om het genezingsproces te versnellen moet je de wond onmiddellijk onderzoeken en een koud kompres aanbrengen (Nu te laat dus).
Spoel je mond vervolgens dagelijks met een speciale spoeling om de pijn te verzachten en een infectie te voorkomen.
Bijvoorbeeld met een zoutoplossing. Pak 250 ml warm kraanwater, voeg er 1 theelepel (5 gram) zout aan toe en meng alles met een lepel door elkaar. Spoel dit mengsel 15 tot 20 seconden rond in je mond en spuug het dan uit. Je kunt dit proces maximaal drie keer per dag herhalen totdat de wond genezen is. Het werkt vooral effectief om dit direct na de maaltijd te doen.
Het zout helpt om de slechte bacteriën in je mond te doden. Daardoor wordt de plek schoner en is de kans kleiner dat je een infectie krijgt. Zout heeft tevens genezende eigenschappen die kunnen helpen om de wond sneller te laten genezen.
Zie verder deze tips:
https://nl.wikihow.com/Je-tong-helen-als-je-erop-gebeten-hebt
Gebruik liever geen middel waar chloorhexidine in zit. Het zorgt ervoor dat alle bacteriën in de mond worden gedood. Hierbij worden niet alleen de slechte bacteriën gedood, maar ook de goede bacteriën sterven die nodig zijn voor een goede balans. Daarnaast doet het tong en tanden verkleuren en verandert je smaak. Mijn mondhygiëniste ‘verbiedt’ het me.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding