De remedie die bijna altijd werkt in geval van heesheid en stemverlies: rust nemen! Geef uw stembanden zoveel mogelijk rust en wacht een tijdje. Het is niet nodig om direct de dokter in te schakelen. In vrijwel alle gevallen komt uw stem vanzelf weer terug, binnen twee weken. Heeft u na deze periode nog steeds last van heesheid of stemverlies, dan is het raadzaam om een KNO-arts te raadplegen.

Er zijn natuurlijk wel enkele handigheidjes die kunnen helpen om uw stem zo snel mogelijk weer terug te vinden, namelijk:
• Drink veel water of thee, mogelijk met verzachtende ingrediënten als honing, kamille of munt.
• Vermijd het gebruik van alcohol en koffie zolang u last heeft van heesheid.
• Neem regelmatig een stoombad.
• Vermijd ruimtes met rokerige, droge of stoffige lucht.
• Voorkom stress en zorg voor voldoende ontspanmomenten: ademhalingsoefeningen kunnen hierbij helpen.
• Neem voldoende rust, geef uw stem zoveel mogelijk rust en forceer deze zeker niet.
• Let op: fluisteren is ook een geforceerd stemgebruik. Fluisteren bevordert uw herstel dus zeker niet!
fremar