Ik heb al 7 maanden last van witte aanslag op mijn tong. Wat kan ik hier aan doen?

hallo

ik ben 17 jaar en heb al ongeveer 7 maanden witte aanslag op mijn tong, ik ben al 4 keer naar de huisarts geweest, maar die zegt telkens niks raars te kunnen zijn in mijn mond of neus. ook schraap ik meerdere keren per dag mijn tong met de Orabrush, maar als ik voor het slapen ga mijn tong schoonmaak en ik word de volgende morgen wakker dan heb ik de vieze smaak alweer in mijn mond en dan is mijn tong alweer vies terwijl ik met mijn mond dicht slaap, ook door de dag heen krijg ik de aanslag weer terug zelfs als ik niks eet en alleen maar water drink. ik heb alle soorten mondspoeling al geprobeerd ondertussen en niks wil helpen.

ik verzorg mijn gebit goed en ga elk half jaar naar de tandarts waarvan de laatste keer vorige week was en hij zij ook niks raars te zien wat de oorzaak zou kunnen zijn.

het ergste van dit probleem vind ik dag ik hier een slechte adem van krijg, en dus nergens meer naartoe kan omdat iedereen dit ruikt.

iemand die hier iets over kan zeggen

met vriendelijke groet Jan ,

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4K
Amadea
5 jaar geleden
Drink je (veel) alcoholische drank? Slik je medicijnen? Eet je weinig groente en fruit?
Antoni
5 jaar geleden
Als specialisten zeggen dat er niets aan de hand is, dan zou ik me niet te veel zorgen (meer) maken! Probeer hypochondrie (de angst voor ziektes) te voorkomen, want daar schiet je niets mee op. Tegen slechte adem zijn er allerlei middeltjes (pepermunt, kauwgum, mondspray, et cetera). Overigens betekent een slechte smaak in je mond niet per definitie dat je adem stinkt. Kortom: probeer je probleem te relativeren!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik drink sinds het probleem geen alcohol meer en ik slik geen medicijnen, ik ben eigenlijk ook nooit ziek heb nooit ergens last van. ik eet groente en fruit maar wat is weinig
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stop met roken. Tabak/roken geeft een hele slechte adem. Pepermunt of ander snoepje verdoezelt het een beetje. Hiermee is echter de aanslag op je tong niet verklaard.
Maak eens een lijstje van wat je eet en drinkt en vraag bij een diëtiste naar eventuele bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik rook ook niet, volgens alle sites doe ik alles perfect om het niet te hebben maar toch blijft de aanslag zeer snel terug komen weet hier misschien iemand iets van amandelen af want er komen af en toe van die vieze witte stukjes uit als ik hard hoest maar ik zie er nooit witte puntjes opzitten maar als ik met de achterkant van mijn tandeborstel erop duw komen ze er ook uit. dit is nu ook al zon 5 maanden geleden dat ik het voor het eerst opmerkte. en op internet staat dat het binnen 2 weken weg moet zijn en anders is het chronisch en dan zouden ze evt erafgeknipt kunnen worden. maar de huisarts heeft bij alle 4 de bezoeken gezegd dat er niks mee is. zou dit de oorzaak kunnen zijn
Pieter2011
5 jaar geleden
Hier vind je nuttige tips om de aanslag op je tong te verwijderen:
https://gezonderleven.com/witte-aanslag-op-tong-worden-verholpen-acht-natuurlijke-middelen/

Antwoorden (1)

Een behandeling is vaak niet nodig. Bovendien verdwijnt de witte kleur in veel gevallen vanzelf. Bepaalde maatregelen kunnen dit proces versnellen en het risico op een witte tong in de toekomst verminderen. Vier tips:

Zorg voor een goede gebitshygiëne. Poets je tanden twee á drie keer dag. Daarnaast kun je regelmatig je tanden flossen, stoken of ragen. Vervang je tandenborstel elke drie maanden.
Verzorg je tong, bijvoorbeeld met een tongschraper. Achterop je tong zitten namelijk heel wat bacteriën die - naast witte aanslag - vaak voor een slechte adem zorgen. Gebruik eventueel ook een mondspoelmiddel.
Bezoek één tot twee keer per jaar de tandarts of mondhygiënist.
Wordt je witte tong veroorzaakt door roken of het drinken van veel thee en koffie? Stop dan liever met roken en drink dagelijks minder koffie en thee.

Wel is het, aangezien er vele oorzaken zijn, soms goed om een arts te raadplegen, met name als het langdurig aanhoudt of als je vermoed dat er een onderliggende ziekte speelt. Bij een onderliggende ziekte is soms een behandeling nodig. Hoe deze behandeling eruitziet is afhankelijk van de soort aandoening. Dit zul je met je huisarts bespreken.