Wat zijn de kenmerken van magnesiumtekort?

Ik ben steeds erg moe, maar kan niet goed slapen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Erna55
5 jaar geleden
Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Waarom denk je alleen aan magnesiumtekort ?
Bezoek je huisarts.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je huisarts kan je helpen met je slaapproblemen
Cryofiel
5 jaar geleden
Ga er niet zomaar vanuit dat een magnesiumtekort de oorzaak is. Dan loop je namelijk het risico dat je een niet-bestaand tekort gaat aanvullen, en dat kan schadelijk zijn voor je gezondheid.
jc54
5 jaar geleden
Moe en niet goed slapen kan ook veroorzaakt worden door een trage schildklier.......

Antwoorden (1)

Bij een chronisch magnesiumtekort kunnen heel veel symptomen optreden - zoveel, dat het lastig is om puur op grond van de symptomen een magnesiumtekort als oorzaak aan te wijzen. Ga daarom gewoon naar je huisarts en laat je magnesiumgehalte meten via een eenvoudige bloedprik, als je twijfels hebt. Goede kans dat je huisarts heel andere testen zal doen, omdat het zeer onzeker is of bij jou een magnesiumtekort de oorzaak is.

Maar goed, je vraagt naar de kenmerken. Die zijn heel divers. Denk aan suikerziekte (type II), obesitas, spiertrekkingen, spierkramp, en inderdaad: vermoeidheid. Maar al deze symptomen kunnen ook heel andere oorzaken hebben - vandaar mijn tip toch vooral naar de huisarts te gaan.

Ook als je daadwerkelijk een magnesiumtekort hebt, kun je beter via de huisarts laten bepalen hoeveel magnesium je moet aanvullen dan zelf te gaan experimenteren. Via de huisarts kun je een passende dosis laten bepalen. Die neem je dan een tijdje, en na een paar maanden doe je een nieuwe meting om te kijken of de dosis goed is, en kun je zonodig de dosering aanpassen.

Ga je zelf magnesium slikken, dan loop je het risico dat je te weinig slikt, maar ook het risico dat je juist te veel slikt. Teveel magnesium kan schadelijke gevolgen hebben (sommige daarvan merk je pas over 20 jaar), dus pas daarmee op.
Cryofiel
5 jaar geleden
redhouse
5 jaar geleden
Ik gebruik nu al jaren de voorgeschreven dosering en heb nooit meer last van nachtelijke spierkramp en vermoeidheid..
Huisarts bezoek vond ik niet nodig om het magnesium gehalte te bepalen, als je de bijsluiter goed leest is overdosering uitgesloten
Cryofiel
5 jaar geleden
Door wie is die dosering dan voorgeschreven, als je niet naar de huisarts bent geweest?