hoeveel mensen in Nederland hebben een rolstoel nodig?

Het mag ook per provincie. Maar ik vraag me af, hoe uitzonderlijk het nu eigenlijk is om in een rolstoel te leven.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Hoe bedoel je uitzonderlijk?
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212
Dat lijkt me duidelijk. Als er 1 miljoen mensen in een rolstoel zitten in Nederland, dan is dat niet zo uitzonderlijk als dat er 100.000 in een rolstoel zitten. Als er in Nederland maar 2000 mensen in een rolstoel zitten is het behoorlijk uitzonderlijk. @Francinia
Ik neem aan dat je bedoelt mensen die voor de rest van hun leven in een rolstoel zitten en dus niet mensen die een been gebroken hebben bijvoorbeeld.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN is dat zo volgens mijn maakt het niet uit hoeveel mensen er in een rolstoel moeten leven dat is dus altijd uitzonderlijk het is namelijk niet een normale huding voor een mens.
LeonardN
5 jaar geleden
Als alle mensen in een rolstoel zitten is het niet uitzonderlijk te noemen, ook niet echt als het de helft van de mensheid betreft. In het geval van rolstoelgebruikers (voor het leven). Uitzonderlijk moet je hier opvatten als: hoe vaak het voorkomt.
ronron1212
5 jaar geleden
@Leonardn Hoe ik het wil opvatten bepaal ik zelf. Hoe de vraagsteller het bedoeld is nog maar de vraag dat kan jij ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Idd mensen die er voor hun leven inzitten Leonard. Als het er 225.000 zijn, dan is dat dus niet heel uitzonderlijk. En als er 160.000 zelfstandig leven, dan zou iedereen zelfstandig rond rijdende rolstoelers moeten tegen komen. Toch merk ik vaak, dat dat in Nederland niet het geval is. Waar zijn ze dan?
Erna55
5 jaar geleden
Ik zie geregeld " rolstoelers" in de supermarkt en op straat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedoel je mensen die zelfstandig en zonder begeleider hun boodschappen doen? Want ik zie ook ouderen met begeleiding, die komen eens in de week naar de markt met een hele groep. Maar ik zie ook een jonge dame in een rolstoel die bij de servicebalie niet aan de beurt komt. Omdat de medewerkers op haar begeleider wachten. Die ze niet heeft.
MarBet
5 jaar geleden
Het is ook maar net hoe divers de groep zelfstandige rolstoelgebruikers nog is. Als je de bron van Leonard leest, zie je dat de groeiende voorzieningen thuis ervoor zorgen dat meer rolstoelgebruikers thuis kunnen blijven wonen. Dit betekent niet dat ze ook zelfstandig boodschappen kunnen doen. Mogelijk hebben ze daar begeleiding bij nodig.
En vergeet niet de rolstoelgebruikers met partner, ik kan er zo een aantal noemen. Die wonen ook zelfstandig, maar worden in feite verzorgd door hun partner en zie je waarschijnlijk ook niet vaak alleen in de supermarkt. Dus als je het zo bekijkt, wordt de groep waar jij volgens mij op doelt nog kleiner.
Overigens denk ik dat iedereen wel eens een echt zelfstandige rolstoelgebruiker ziet, als ik afga op mijn eigen ervaring heb ik ze in elke plek waar ik gewoond heb wel gezien en eentje ken ik goed.
Erna55
5 jaar geleden
Ik zie geregeld zelfstandig winkelende rolstoelers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn inderdaad veel mensen die een rolstoel nodig hebben. Als je dit nodig hebt is het goed om te kijken naar leveranciers in de buurt. Veel mensen nemen soms echter te snel een rolstoel als ze lichamelijke klachten ervaren. Het is beter te blijven bewegen. Zo kun je bijvoorbeeld ook bepaalde hulpmiddelen zoals een traplift of een rollator aanschaffen. Zo blijf je in ieder geval bewegen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.langerthuisinhuis.nl voor verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken.

Antwoorden (1)

Zo'n 225.000 tot 250.000 op 17 miljoen mensen. Dat is dus ongeveer 1,5 procent.

https://www.gezondlevencheck.nl/hoe-rolstoelvriendelijk-is-nederland/

Hoeveel mensen in een rolstoel zitten is niet precies bekend. Uit een aantal berekeningen zouden dit er ongeveer 225.000 tot 250.000 moeten zijn. Daarvan wonen er ongeveer 160.000 zelfstandig de andere in een zorginstelling dit zijn ook voornamelijk ouderen.